Bokslutskommuniké 2021 Cabonline Group Holding AB (publ)

OKTOBER – DECEMBER

• Intäkterna uppgick till 1 341 MSEK (997), en ökning med 34%. Organiskt ökade intäkterna med 33%.
  • Justerad EBITA uppgick till 52 MSEK (-11) och motsvarande marginal till 3,9% (-1,1).
  • Rörelseresultatet uppgick till 46 MSEK (-74), resultatet inkluderar jämförelsestörande poster om 2 MSEK (-37).
  • Periodens resultat uppgick till -8 MSEK (-118).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning var 0,55 SEK (-3,67).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 38 MSEK (-32).

JANUARI – DECEMBER

• Intäkterna uppgick till 4 537 MSEK (4 171), en ökning med 9%. Organiskt ökade intäkterna med 8%.
  • Justerad EBITA uppgick till 237 MSEK (37) och mot-svarande marginal till 5,2% (0,9).
  • Rörelseresultatet uppgick till 202 MSEK (-124), resultatet inkluderar jämförelsestörande poster om -5 MSEK (-82).
  • Periodens resultat uppgick till 4 MSEK (-317).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning var -1,49 SEK (-10,29).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 220 MSEK (24).

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

• Petter Lindkvist har meddelat att han lämnar sin tjänst som Group CFO. Fredrik Lundqvist, CFO Sverige, har utsetts till tillförordnad Group CFO från och med 16 februari. Fredrik kommer att ingå i ledningsgruppen och rapportera till VD.
  • Trygve Wiese-Haugland tillträdde den 3:e januari som Chief commercial officer (CCO) för Cabonline Group.

Starkt resultat trots ett utmanande år för Cabonline

Det är glädjande att konstatera att vi, trots en fortsatt utmanande marknad, levererade ett starkt 2021. En bra mix av kunder i de olika segmenten samt effektiviseringar gör att vi har lyckats stärka lönsamheten. Extra glädjande är att vår kärnaffär, samhällsbetalda resor, utvecklats stabilt under året och att vi som Nordens största taxibolag kan utnyttja skalfördelar och erbjuda tjänster som skapar ökat värde för resenärerna. Vi förväntar oss en väsentlig efterfrågeökning i alla kundsegment och på alla marknader när myndigheternas restriktioner i samhället till fullo hävs.

Cabonline har under året fortsatt att genomföra åtgärder för att skapa en mer flexibel och effektiv verksamhet som bättre kan anpassas efter aktuellt marknadsläge. Omstruktureringen av verksamheten i Finland är genomförd och alla taxiresor utförs nu av anslutna åkare. Den danska verksamheten har migrerats till i Cabonlines gemensamma teknikplattform.

Intäkterna för 2021 landade på 4 537 MSEK, en ökning med 9% jämfört med föregående år, samtidigt som vi har nått full effekt av kostnadsbesparingsprogrammet i hela organisationen. I det fjärde kvartalet ökade intäkterna med 34% jämfört med samma period föregående år. Justerad EBITDA för året uppgick till 322 MSEK, vilket är en ökning med 171 MSEK och justerad EBITDA-marginalen ökade till 5,1% jämfört med 0,9% föregående år. Rörelseresultatet var 202 MSEK jämfört med -124 MSEK föregående år.

I Sverige har Kammarkollegiet förlängt ramavtalet med Cabonline till och med 2023, vilket är ett fint erkännande av vår kvalitet och konkurrenskraft. Vi har också vunnit upphandlingen av flygtaxi från Helsingfors-Vanda och Uleåborg Airport från och med 1 januari 2022, vilket förväntas resultera i en tillväxt med ca 150 bilar i Finland. Fordonsflottan i Danmark nådde under året en ny toppnotering i antalet anslutna fordon. Även i Norge fortsätter fordonsflottan att öka och vi har etablerat oss i två nya geografiska områden, Ålesund och Bodö.

Aktivt hållbarhetsarbete

Under året ökade andelen elbilar i koncernen med 168%. Denna utveckling är en mycket viktig byggsten i vårt hållbarhetsarbete och vi lägger stor kraft på att öka takten på omställning till en fossilfri fordonsflotta. Vi arbetar kontinuerligt tillsammans med utvalda partners för att bli klimatneutrala senast 2030. Under året har vi till exempel inlett partnerskap med Everfuel och Toyota som innebär att vi tillsammans arbetar för att kunna erbjuda ett attraktivt vätgasalternativ till våra åkare i Norge. Cabonline har också ett nära samarbete med flera aktörer för att införa trådlös högeffektsladdning på taxihållplatser i Oslo. I södra Sverige samarbetar vi med el- och fordonsleverantörer för att förbättra förutsättningarna för att köra taxi med elbilar genom utbyggnaden av en bättre laddinfrastruktur.

Stora kapacitetsutmaningar för branschen

På grund av lägre mobilitet och minskad efterfrågan under pandemin har många åkerier varit tvungna att säga upp förare och göra sig av med delar av sin fordonsflotta vilket skapat brist på både förare och fordon i flera av våra geografiska områden. Cabonline har till följd av detta inlett ett stort arbete för att behålla, utveckla och attrahera branschens bästa åkare och förare. Bland annat har en ny förarutbildning tagits fram och re-certifiering av förare och marknadsföringskampanjer intensifierats.

Förändringar i ledningsgruppen

Petter Lindkvist har meddelat att han lämnar sin tjänst som Group CFO. Fredrik Lundqvist, CFO Sverige, har utsetts till tillförordnad Group CFO från och med 16 februari. Fredrik kommer att ingå i ledningsgruppen och rapportera till VD. Fredrik Lundqvist började i Cabonline 2018 och har stor och bred kunskap om Cabonlines verksamhet och organisation. Petter kommer att fortsätta på heltid till och med den 31 juli 2022 för att säkerställa en smidig övergång. Därefter kommer han att ingå en ny roll som Senior Consultant i Cabonline och ansvara för utvalda strategiska projekt och rapportera till Group CFO.

Trygve Wiese-Haugland tillträdde den 3:e januari som Chief commercial officer (CCO) för Cabonline Group. Han kommer att ha ett övergripande ansvar för att uppnå Cabononlines kommersiella strategiska mål genom att stärka Cabonlines produkter, system, varumärken och organisation. Wiese-Haugland kommer att ingå i Cabonlines koncernledning och rapportera till VD.

Framtiden

Med ett, utifrån förutsättningarna, starkt år bakom oss, fortsätter vi vår resa med att utveckla våra kunderbjudanden och skapa hållbar och lönsam tillväxt. Jag är tacksam för allt det hårda arbete som alla kollegor, åkare och förare utför för att se till att vi alltid presterar på högsta nivå och alltid tar hand om våra resenärer på bästa möjliga sätt. När vi nu börjar se slutet på pandemin ser jag fram emot att, tillsammans med hela organisationen, fortsätta utveckla Nordens ledande taxibolag.

Under året kommunicerades att Cabonlines huvudägare H.I.G, styrelsen och ledningen med stöd av externa rådgivare inlett en strategisk översyn av Cabonlines framtid, finansiering och utveckling. Översynen har pågått under året och fortsätter under 2022.

Cabonlines obligation förfaller till betalning i december och bolaget har inlett arbetet med en refinansierings-process med hjälp av externa rådgivare, inklusive Pareto Securities AS som agerade bookrunner vid tidigare emission.

Dag Kibsgaard-Petersen

Dag Kibsgaard-Petersen, CEO, tel. + 47 400 11 981, dag.kibsgaard-petersen@cabonline.com

Denna information är sådan information som Cabonline Group Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 16 februari klockan 13:00 (CET).

Cabonline är Nordens ledande taxiföretag med cirka 2 600 anslutna åkerier och cirka 4 600 bilar i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Inom Cabonline finns en rad välkända varumärken som TaxiKurir, Taxi Skåne, Taxi Väst, Umeå Taxi, Sverigetaxi, TOPCAB, Norgestaxi, Kovanen och Taxi 4x27. Genom Cabonline får åkerierna tillgång till attraktiva kundavtal, stöd från branschledande teknikutveckling samt nytta av stordriftsfördelar, effektiv service och en gemensam infrastruktur. Gruppen omsatte 2021 cirka 4,5 Mdr SEK. För mer information, cabonlinegroup.com