Cabonline bestrider hävt avtal med Ängelholms kommun

Cabonline vann upphandlingen om ansvaret för transporter för Ängelholms kommun och parterna ingick ett avtal som började gälla den 11 augusti 2022. Enligt avtalet fick Cabonline ansvar för persontransporter till medborgare i Ängelholm som behöver hjälp att ta sig till daglig verksamhet, elever med särskilda behov som behöver skolskjuts samt för måltidstransporter. Efter bara några dagar hävde Ängelholms kommun avtalet och direktupphandlade istället den tidigare entreprenören som återfår uppdraget dagen efter.

I uppstarten av transporterna i nya avtal är det mycket som ska fasas in och det är inte ovanligt att det finns saker som behöver justeras. Det som är ovanligt och som i detta fall gått väldigt fort, är att avtalet hävs efter endast några dagar och ett nytt bolag direktupphandlas som lösning. Ett antal personer i behov av Cabonlines tjänster har tyvärr drabbats av felaktigheter i samband med bokade körningar. Detta är något Cabonline inte är nöjda med utan önskar reda ut och åtgärda. Felen är dock långt ifrån det som Ängelholms kommun hävdar.

- Vi beklagar verkligen att det har förekommit resor som inte fungerat som de skulle. Vi har stor erfarenhet av den här typen av uppdrag och vet hur viktigt det är med förberedelse och att resorna för dessa personer blir rätt. För oss på Cabonline är det viktigt att genomföra våra bokade resor på bästa sätt för våra resenärer, säger Sasa Vejzovic, Regionchef, Cabonline Group.

Viktiga underlag som korrekta adresser och tider för transporterna har skickats till Cabonline i ett väldigt sent skede vilket påverkat planering. Det har påverkat utförandet och lett till att det blivit svårt att genomföra transporterna på önskat sätt. Cabonline är verksamma över hela Norden och har stor erfarenhet av liknande uppdrag, utifrån den erfarenheten vet man hur viktig förberedelserna är för sådana här uppdrag.

- Underlag till de här uppdragen kom till oss så sent som morgonen då körningarna skulle genomföras, dessutom var inte alla underlag korrekta och detta ledde till att ett antal körningar tyvärr inte har fungerat som de skulle. Vi har i en tät dialog tillsammans med kommunens personal och brukare arbetat löpande med att lösa problemen och justera felen och är därför förvånade över att kommunen säger upp avtalet efter några dagar och direktupphandlar ett annat bolag som man gjort. Därför har vi beslutat att bestrida hävningen av avtalet, säger Sasa Vejzovic, Regionchef Cabonline Group.

Cabonline har kontaktat Ängelholms kommun i syftet att ha en öppen dialog om det som skett och möjligheten att åtgärda uppkomna problem. I stället har kommunen hävt avtalet utan en ordentlig diskussion mellan parterna, eller att Cabonline fått chansen eller möjligheten att utreda och åtgärda problemen. Därför har man tagit beslutet att bestrida hävningen av avtalet och vänta på att kommunen ska backa från sitt beslut att häva avtalet med Cabonline.

Cabonlines pressjour, +46 70 456 58 07, press@cabonline.com

Om Cabonline Group
Cabonline är Nordens ledande taxiföretag med cirka 2 500 anslutna åkerier och cirka 4 600 bilar i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Inom Cabonline finns en rad välkända varumärken som TaxiKurir, Taxi Skåne, Taxi Väst, Umeå Taxi, Sverigetaxi, TOPCAB, Norgestaxi, Kovanen och Taxi 4x27. Genom Cabonline får åkerierna tillgång till attraktiva kundavtal, stöd från branschledande teknikutveckling samt nytta av stordriftsfördelar, effektiv service och en gemensam infrastruktur. Gruppen omsatte 2021 cirka 4,5 Mdr SEK. För mer information: cabonlinegroup.com