Cabonlines taxiflotta i Malmö fossilfri senast år 2025

Senast år 2025 är målsättningen att Cabonlines taxiflotta i Malmöregionen ska vara helt fossilfri genom ett samarbete med E.On, Mercedes-Benz Malmö, Din Bil Syd och Hedbergs Bil Malmö.

Största hållbarhetsprojektet för taxi i södra Sverige har nu startat med målsättningen att Cabonline senast år 2025 ska ha en helt fossilfri taxiflotta i Malmöregionen. Det möjliggörs genom ett unikt samarbete mellan E.On, Mercedes-Benz Malmö, Din Bil Syd och Hedbergs Bil Malmö. Cabonline har som ambition, att i samråd med deras uppdragsgivare i regionen övergå till att samhällsbetalda resor genomförs med enbart elfordon.

-         Det är mycket glädjande att vi har startat det här viktiga hållbarhetsarbetet för att bidra till en bättre miljö i Malmöregionen med målsättningen att alla TaxiKurir, Sverigetaxi och Taxi Skåne taxibilar ska vara helt fossilfria, noll CO2 utsläpp senast år 2025 säger Sasa Vejzovic Regionchef, Cabonline Region Syd och Väst. Det är ett unikt samarbete tillsammans med E.On, Mercedes Malmö, Din Bil Syd och Hedbergs Bil i Malmö, som gör det här möjligt.

Samarbetet är en mycket viktig byggsten i Cabonlines hållbarhetsarbete som lägger stor kraft på̊ att öka takten på omställning till en fossilfri fordonsflotta. De arbetar kontinuerligt tillsammans med utvalda partners för att bli klimatneutrala senast 2030. Cabonline stödjer Agenda 2030 i sin helhet. Genom sin verksamhet har Cabonline både ansvar och möjlighet att bidra till flera av Agenda 2030 målen, med särskild tyngdpunkt på mål #11 Hållbara städer och samhällen och mål #10 Minskad ojämlikhet.

-         Givet en god utveckling och tillgång av elbilar samt att utbyggnaden av laddinfrastrukturen fortsätter i hög takt, ser vi fram emot att senast vid utgången av år 2022 endast ta in fordon som är fossilfria i vår taxiflotta. Vi genomför över 1,2 miljoner resor i Malmöregionen varje år. När alla dessa resor genomförs helt fossilfritt kommer det att vara en stor positiv miljöpåverkan på hela regionen, säger Sasa Vejzovic.

E.On är en viktig partner i denna hållbarhetssatsning genom med deras investering och utveckling av laddinfrastrukturen.

-         Det är mycket glädjande att vara med i det här samarbetet med Cabonline. Taxibranschen ställer unika krav på laddinfrastrukturen, både kring tillgänglighet och snabbladdning. Vi hoppas kunna lära oss mycket av denna satsning och utifrån det utveckla nya och förbättrade tjänster för elbilssladdning som kommer till nytta för hela samhället, säger Pär Möller, E-mobility Director Nordic, E.On.

Regionchef Sasa Vejzovic, +46 768 571 500 sasa.vejzovic@cabonline.com
Cabonlines pressjour, +46 70 456 58 07, press@cabonline.com

Cabonline är Nordens ledande taxiföretag med cirka 2 500 anslutna åkerier och cirka 4 400 bilar i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Inom Cabonline finns en rad välkända varumärken som TaxiKurir, Taxi Skåne, Taxi Väst, Umeå Taxi, Sverigetaxi, TOPCAB, Norgestaxi, Kovanen och Taxi 4x27. Genom Cabonline får åkerierna tillgång till attraktiva kundavtal, stöd från branschledande teknikutveckling samt nytta av stordriftsfördelar, effektiv service och en gemensam infrastruktur. Gruppen omsatte 2020 cirka 4,2 Mdr SEK. För mer information, www.cabonlinegroup.com