Delårsrapport Cabonline Group Holding AB (publ) januari-mars 2023

JANUARI MARS

• Intäkterna uppgick till 1 450 MSEK (1 210), en ökning med 20%. Organiskt ökade intäkterna med 18%.
  • Justerad EBITA uppgick till 58 MSEK (62) och motsvarande marginal till 4,0% (5,1).
  • Rörelseresultatet uppgick till 57 MSEK (52), resultatet inkluderar jämförelsestörande poster om 6 MSEK (-2).
  • Periodens resultat uppgick till -9 MSEK (1).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning var -0,61 SEK (-0,31).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 56 MSEK (19).

Fortsatt god tillväxt och hög takt i förändringsarbetet

Trenden med ökad efterfrågan fortsatte under årets första kvartal. Vårt viktiga arbete med satsningar på effektivitetshöjande åtgärder pågår med full fart. Till exempel genomför vi en stor förändring av den operativa hanteringen av fordonsflottan i Stockholm, vilket kommer att ytterligare öka effektiviteten, förbättra servicen och minimera väntetiderna.

Vår uppgift att leverera konkurrenskraftiga erbjudanden till våra resenärer, kunder, åkare och förare har förmodligen aldrig varit viktigare och utvecklingen har accelererat under årets första kvartal, med stort engagemang. Under kvartalet ökade omsättningen med 20% jämfört med samma kvartal föregående år. Våra rörelsekostnader drivs av den höga kostnadsinflationen, samtidigt som vi är i en intensiv fas i byte av vår boknings- och trafikledningsplattform samt taxiteknik i vår fordonsflotta. Den sammantagna effekten av dessa faktorer gav en negativ resultatpåverkan. Justerad EBITA för första kvartalet uppgick till 58 MSEK, vilket är en minskning jämfört med 62 MSEK samma kvartal föregående år och justerad EBITA-marginalen minskade till 4,0% jämfört med 5,1% samma kvartal föregående år.

Positiva signaler
Antalet nya app-kunder ökade under kvartalet med 62% jämfört med samma kvartal föregående år.

Arbetet med att förbättra våra erbjudande och säljinsatser riktade mot B2B-segmentet ger redan goda resultat. Antalet nya företagskunder hade bra utveckling under kvartalet och omsättningen ökade med 23% jämfört med samma kvartal föregående år.

Den positiva utvecklingen av vårt unika och mycket uppskattade Flygtaxi-koncept fortsätter, antalet bokningar ökade med 193% under kvartalet jämfört med samma kvartal föregående år.

Under kvartalet har vi fortsatt vinna upphandlingar. Bland dem är serviceresor i Västerbotten, skolskjuts i Borås och taxiresor för Örebro kommun.

Antalet anslutna bilar och intäkterna per bil fortsatte öka under kvartalet. Vi på Cabonline stärks verkligen av alla positiva signaler och fortsätter oförtrutet arbetet med att skapa värde för alla våra intressenter.

En koncern i utveckling
Vi fortsätter att driva vår utveckling med fokus på att skapa ett starkare Cabonline i linje med våra mål i affärsplanen och säkerställa att Cabonline fortsätter att vara Nordens ledande taxiföretag. Förberedelserna för vår nya boknings- och trafikledningsplattform under 2023–2024 pågår för fullt och är en mycket viktig del i vår utveckling. Projektet går enligt plan med fokus just nu på att säkerställa processer och krav för kommande faser. Den nya IT-plattformen kommer att ge goda förutsättningar för hållbar och lönsam tillväxt.

Vårt systematiska arbete med mångfald och inkludering, en av grundbultarna i vårt hållbarhetsarbete som vi påbörjade andra kvartalet 2022 har glädjande redan resulterat att vi har nått vårt mål gällande eNPS (employer Net Promotor Score). Med nöjda och engagerade anställda har vi en solid och hållbar plattform för att fortsätta att växa och utvecklas.

Att leda inom hållbarhetsområdet är en strategisk prioritering för Cabonline. Under 2022 åtog vi oss tre viktiga hållbarhetsmål och vi är stolta av utvecklingen. ”Andelen fossilbränsleoberoende fordon (el och biogasbilar med färre än 7 passagerarsäten) av vår fordonsflotta” 31 december 2022 var 43%. ”Andelen fordon med alkolås” 31 december 2022 var 72% av fordonsflottan. Och ett ambitiöst arbete pågår med målet ”Minska CO2e-utsläppen i linje med 1,5-gradersmålet”, för att fastställa ett vetenskapligt baserat mål i linje med Parisavtalet och Science Based Targets (SBT) metodik.

Flygtaxi är nu ISO-certifierade i enlighet med såväl kvalitetsledningssystemet ISO 9001 och miljöledningssystemet ISO 14001.

Framåtblick
Några månader in i 2023 kan vi se att vår kraftsamling för att framför allt ytterligare förbättra punktligheten och servicen har börjat ge effekt. Fortsatt präglas vi som många andra den osäkra makroekonomiska situationen i världen med ett högt inflationstryck, fortsatt ränteoro och geopolitiska osäkerheter. Vi har därför stor ödmjukhet och återhållsamhet i våra förväntningar.

Jag är stolt över att vara en del av ett team som förstår vikten av att skapa förutsättningar för möten mellan människor, och som arbetar hårt för att möjliggöra detta varje dag. Vårt arbete har en positiv inverkan på samhället och bidrar till att människor kan fortsätta mötas och samarbeta. Stor tack till alla våra hjältar som ser till att våra resenärer tas om hand på bästa sätt. Och stort tack till alla våra kunder och resenärer för det förtroende vi åtnjuter som Nordens ledande taxibolag.

Dag Kibsgaard-Petersen
Maj 2023

Dag Kibsgaard-Petersen, CEO, tel +47 400 11 981, dag.kibsgaard-petersen@cabonline.com

Denna information är sådan information som Cabonline Group Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 4 maj 2023 klockan 13:00 (CET).

Om Cabonline
Cabonline är Nordens ledande taxiföretag med cirka 2 600 anslutna åkerier och cirka 4 900 bilar i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Inom Cabonline finns en rad välkända varumärken som TaxiKurir, Taxi Skåne, Taxi Väst, Umeå Taxi, Sverigetaxi, TOPCAB, Norgestaxi, Kovanen och Taxi 4x27. Genom Cabonline får åkerierna tillgång till attraktiva kundavtal, stöd från branschledande teknikutveckling samt nytta av stordriftsfördelar, effektiv service och en gemensam infrastruktur. Gruppen omsatte 2022 cirka 5,5 Mdr SEK. För mer information: cabonlinegroup.com