Delårsrapport Cabonline Group Holding AB (publ) januari-september 2020

JULI-SEPTEMBER

• Intäkterna uppgick till 970 MSEK (1 534), en minskning med 37%. Organiskt minskade intäkterna med 36%.
  • Justerad EBITA uppgick till 7 MSEK (53) och motsvarande marginal till 0,7% (3,4).
  • Rörelseresultatet uppgick till -16 MSEK (-3),
    resultatet inkluderar jämförelsestörande poster om ‑15 MSEK (-20).
  • Periodens resultat uppgick till -80 MSEK (-26).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning var ‑2,58 SEK (-1,07).
  • Periodens kassaflöde uppgick till -43 MSEK (-3).
  • Cabonline ingick avtal om att under det fjärde kvartalet överta Ring Taxi i Ålesunds verksamhet med 18 bilar och stärker därmed sin närvaro i nordvästra Norge.
  • Extra bolagsstämma hölls den 26 september varvid Carl Harring, Andreas Rosenlew och Jon Risfelt som ställt sina platser till förfogande entledigades. Till ny styrelseledamot valdes John Harper.
  • Anneli Lindblom, nuvarande CFO, utsågs den 28 september som tf CEO.

JANUARI-SEPTEMBER

• Intäkterna uppgick till 3 174 MSEK (4 701), en minskning med 32%. Organiskt minskade intäkterna med 35%.
  • Justerad EBITA uppgick till 48 MSEK (161) och motsvarande marginal till 1,5% (3,4).
  • Rörelseresultatet uppgick till -49 MSEK (-131),
    resultatet inkluderar jämförelsestörande poster om -44 MSEK (-64).
  • Periodens resultat uppgick till -199 MSEK (-179).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning var -6,62 SEK (-6,08).
  • Periodens kassaflöde uppgick till -4 MSEK (-11).
  • Den process som pågått för att omförhandla villkoren i Cabonlines säkerställda obligationslån avslutades med nya villkor den 28 juli.

VD HAR ORDET

Årets tredje kvartal har, precis som det andra kvartalet, till stor del handlat om åtgärder och initiativ för att hantera effekterna av Coronapandemin. Nedgången i resevolymen är en direkt konsekvens av myndigheters och länders restriktioner för att minska smittspridningen i samhället. För att kunna hantera den tillfälligt minskade efterfrågan av våra tjänster, framförallt bland affärsresenärer och privatpersoner, har effektiviseringsarbetet i hela koncernen varit fortsatt högt prioriterat för att på kort och lång sikt minska kostnader och öka samordningen av verksamheten.

Cabonlines affärsmodell, där en övervägande del av trafiken utgörs av offentligt upphandlade kontrakt, gör att vi trots mer eller mindre nedstängda samhällen har kunnat bibehålla en kritisk volym och uppdrag till våra anslutna åkare. Situationen är dock fortsatt svår för våra transportörer och förare och kommer så vara så länge myndigheterna uppmanar till fortsatt hemarbete, begränsat resande och förbud för större sammankomster. Statens åtgärder behöver även mötas av stödpaket för att säkerställa att taxinäringen finns kvar när vi kan börja röra på oss mer som vanligt igen. Omsättningsstödet till bolag och enskilda firmor är positivt, men de är inte enkla att söka för en enskild näringsidkare som merparten av våra åkare är. Därför hjälper vi våra transportörer med hanteringen av ansökningarna för att så många som möjligt ska kunna ta del av stödet. Taxi är en del av den särskilda kollektivtrafiken och viktig för att samhällen ska fungera. Vikten av att ha en fungerande infrastruktur av taxi även på andra sidan pandemin är något vi oförtröttligt återkommer till i kontakten med politiker, övriga beslutsfattare och media.

I dialog med regioner har vi även hittat kreativa lösningar för att nyttja vår tillfälliga överkapacitet. I region Stockholm har vi sedan i våras hanterat transporter av sjukvårdspersonalens egna Covid 19-tester mellan hemmet och laboratoriet, följt av hemtester till invånare i regionen. I slutet av oktober hade vi tillsammans med våra förare levererat 70 000 tester inom regionen. Denna typ av uppdrag ersätter inte, men hjälper till att återställa, förlorade volymer. Till våra företagskunder har vi även påmint om en förändrad förmånsbeskattning på taxiresor till och från arbetet. Så länge pandemin pågår och vi ombeds att undvika kollektivtrafiken har Skatteverket i Sverige aviserat att fria taxiresor till och från arbetet ska förmånsbeskattas likt kollektivtrafik. Tillsammans kan vi hjälpas åt att minska smittspridningen, för de som behöver ta sig till arbetsplatsen och inte kan arbeta hemifrån.

Efter en tuff vår och sommar för taxibranschen i stort, kunde vi se en försiktig återhämtning i marknaden vid utgången av det tredje kvartalet. Det är delvis kopplat till skolstarten i slutet av augusti och visar styrkan i vår stora andel upphandlad trafik. Volymerna har sakta men säkert kommit tillbaka under september, men den andra våg av smittspridning som nu påverkar hela samhället gör att denna utveckling avmattats. Vi följer utvecklingen noggrant och anpassar verksamheten med kraft utifrån scenariot att återhämtningen kommer att ta tid. Vår minskade kostnadskostym och ökade samordning har skapat en stabilitet och gör oss flexibla och redo att öka takten igen när marknaden börjar komma tillbaka.

Anneli Lindblom
CFO och tf VD och koncernchef
November 2020

Denna information är sådan information som Cabonline Group Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 november klockan 15:00 (CET).

Anneli Lindblom CFO och tf VD, tel +46 76 593 8400

Cabonline är Nordens ledande taxiföretag med 3 000 anslutna åkerier och cirka 5 700 taxibilar i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Inom Cabonline finns en rad välkända varumärken som TaxiKurir, Norgestaxi, TOPCAB, Kovanen, Taxi Skåne, Taxi Väst, Umeå Taxi, Sverigetaxi och Taxi 4x27. Genom Cabonline får åkerierna tillgång till attraktiva kundavtal, stöd från branschledande teknikutveckling, samt nytta av stordriftsfördelar, effektiv service och en gemensam infrastruktur. Gruppen omsätter cirka 6,5 miljarder kronor och utför omkring 45 000 resor per dygn. För mer information besök www.cabonlinegroup.com.