Ett konsortium investerar i Cabonline och Cabonline offentliggör vissa uppskattningar för koncernens finansiella utveckling

Cabonline Group Holding AB (publ) (”Bolaget”) har idag ingått ett avtal med ett konsortium nordiska och internationella institutionella investerare (”Konsortiet”) under vilket Konsortiet kommer bli nya majoritetsägare i Bolaget förbehållet ingåendet av fullständiga avtal.

Som en del av transaktionen kommer, utöver andra villkorsändringar, Bolagets utestående seniora säkerställda hållbarhetslänkade obligationer till ett belopp om 1 650 000 000 kronor med rörlig ränta och ISIN SE0017767346 (de “Befintliga Obligationerna”) att skrivas ned med cirka 500 000 000 kronor och Bolaget kommer att emittera nya obligationer till ett belopp om cirka 200 000 000 kronor vilka kommer att vara seniora till de Befintliga Obligationerna och erbjudas samtliga innehavare av de Befintliga Obligationerna (de ”Befintliga Obligationsinnehavarna”) och för vilka vissa Befintliga Obligationsinnehavare är teckningsgaranter (de ”Nya Obligationerna”).

I utbyte mot att tillhandahålla finansiering genom de Nya Obligationerna kommer de deltagande Befintliga Obligationsinnehavarna erbjudas att konvertera Befintliga Obligationer motsvarande cirka 400 000 000 kronor (att fördelas mellan obligationsinnehavarna pro rata i förhållande till deras tilldelning i de Nya Obligationerna) till en ny uppsättning obligationer som kommer att ha samma prioritet som de Nya Obligationerna. Som en del av uppgörelsen har Bolaget och Konsortiet kommit överens om att cirka 75 000 000 kronor av de Nya Obligationerna kommer att tillhandahållas i förväg innan den fulla implementeringen av transaktionen. Den i förväg tillhandahållna finansieringen kommer att vara senior i förhållande till de Befintliga Obligationerna. Därutöver, i syfte att underlätta implementeringen av transaktionen och som en del av uppgörelsen med en majoritet av de Befintliga Obligationsinnehavarna kommer räntebetalningen den 19 juli inte att göras tillsvidare.

Transaktionen kommer att stärka Bolagets finansiella situation framöver. Bolagets nya aktieägare förväntas bäst kunna positionera Bolaget att leverera på sin affärsplan. Transaktionen kommer att formaliseras, bland annat, genom ett skriftligt förfarande under the Befintliga Obligationerna.

Bolagets kassamedel per den 30 juni 2023, pro forma inklusive den förväntade kontanta nettolikviden från emissionen av de Nya Obligationerna (efter emissionsrabatt om 6 procent och transaktionskostnader), uppgick till cirka 350 miljoner kronor.

I samband med ingåendet av avtalet med Konsortiet, publicerar även Bolaget vissa uppskattningar avseende koncernens finansiella utveckling för resterande del av 2023 samt för helåret 2024 (med hänsyn tagen till transaktionen). Bolaget uppskattar att koncernens bruttoomsättning för 2023 kommer att vara cirka 5,8 miljarder kronor med en justerad EBITDA om cirka 260 miljoner kronor och investeringskostnader om cirka 100 miljoner kronor. För helåret 2024 uppskattar Bolaget att bruttoomsättningen kommer att vara cirka 6,5 miljarder kronor med en justerad EBITDA om cirka 340 miljoner kronor och investeringskostnader om cirka 60 miljoner kronor. Vidare uppskattar Bolaget att Bolagets pågående investeringar i strategiska initiativ kommer att ytterligare öka drifts-EBITDA. Dessa siffror är Bolagets uppskattningar baserat på vissa antaganden. Siffrorna har varken reviderats eller översiktligt granskats av Bolagets revisor. Slutligt utfall för bruttoomsättning, justerad EBITDA, investeringskostnader och avkastning för 2023 och 2024 kan komma att skilja sig väsentligt från Bolagets uppskattningar.

Pareto Securities har agerat finansiell rådgivare till Bolaget och majoritetsaktieägarna i samband med transaktionen och Houlihan Lokey har rådgett Konsortiet.

Dag Kibsgaard-Petersen, VD för Cabonline kommenterar:Jag är mycket glad att kunna offentliggöra denna transaktion som kommer att fortsatt stärka vår affär och stödja Cabonline i våra tillväxtplaner till gagn för transportörer, förare, kunder och anställda. Vi ser med tillförsikt fram emot att arbeta med de nya majoritetsägarna”.

Dag Kibsgaard-Petersen, CEO, tel +47 400 11 981, dag.kibsgaard-petersen@cabonline.com
Fredrik Lundqvist, CFO, tel +46 70 552 80 25, fredrik.lundqvist@cabonline.com

Denna information är sådan information som Cabonline Group Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 15 juli 2023 klockan 01:30 (CEST).

Bilaga: Pågående platformsbyte till iCabbi (engelska)

Cabonline är Nordens ledande taxiföretag med cirka 2 500 anslutna åkerier och cirka 4 900 bilar i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Inom Cabonline finns en rad välkända varumärken som TaxiKurir, Taxi Skåne, Taxi Väst, Umeå Taxi, Sverigetaxi, TOPCAB, Norgestaxi, Kovanen och Taxi 4x27. Genom Cabonline får åkerierna tillgång till attraktiva kundavtal, stöd från branschledande teknikutveckling samt nytta av stordriftsfördelar, effektiv service och en gemensam infrastruktur. Gruppen omsatte 2022 cirka 5,5 Mdr SEK. För mer information: cabonlinegroup.com