Everfuel öppnar ny vätgasstation i Hvam utanför Oslo

Norges första Everfuel vätgasstation öppnades den 1 juli, vilket markerar början på en landsomfattande utrullning av stationer i Norge för tankning av vätgas.

- Den nya vätgasstationen har varit öppen för testtankning i ett par veckor och används redan av återkommande kunder, säger Helge Skaarberg Holen, ansvarig för affärsutveckling i Everfuel Norge och är glad över att nu kunna erbjuda vätgastankning i Hvam norr om Oslo.

Öppningen markerar början på en landsomfattande utrullning av vätgasstationer längs de viktigaste transportvägarna i Norge under de kommande åren och kommer att ske parallellt med utvecklingen i Sverige och Danmark. Nästa vätgasstation är planerad att öppna i Åsane nära Bergen under andra halvåret 2021. I juli 2022 öppnar därefter en station i Alna i Oslo för lastbilar, bussar och personbilar. Arbete pågår också för möjligheten att kunna öppna upp den stationen för lätta fordon redan före nyåret 2021.

Cabonline (via Norgestaxi), Everfuel och Toyota Norge har tidigare gått ut med att de tillsammans ska verka för en ökad användning av vätgasfordon. Målet är att tillsammans etablera grön vätgas som transportindustrins främsta nollutsläppsbränsle. Med Toyotas nya vätgasbil Mirai och Everfuels vätgasstationer vänder vi oss till taxiägare så att de kan möte de krav på nollutsläpp som kommer ställas i Oslo samtidigt som de får maximal nyttjandegrad, lång räckvidd och god driftsekonomi med vätgasfordonen.

- Jag tycker att Toyota Norge, Everfuel och vi som ledande taxioperatör i Norden tillsammans har skapat och möjliggör en mycket bra modell och saknar nu bara att de norska myndigheterna bidrar i denna viktiga fas av det gröna skiftet, säger Dag Kibsgaard-Petersen, VD för Cabonline Group.

Vätgasstationen är öppen 24/7 om man använder appen "Everfuel" som laddas ner gratis i App Store eller Google Play. Everfuel-appen kommunicerar direkt med pumpen och sedan är det bara att koppla in tankningsmunstycket, trycka på start så fylls tanken på några minuter.

Om företagen

Cabonline är Nordens största taxioperatör med ca 2 500 anslutna åkerier, ca 4 400 bilar och omsatte 2020 ca 4,2 Mdr SEK. Inom Cabonline finns en rad kända varumärken som Norgestaxi, TaxiKurir, Sverigetaxi, Taxi Skåne, Taxi Västerås, Taxi Umeå, Kovanen, Fixutaxi och Taxi 4x27. Cabonline tillhandahåller teknik-, service- och inköpstjänster till ett antal taxibolag i Norden.

Everfuel är den ledande distributören och operatören av vätgasstationer för taxiflottor, lastbilar och bussar i regionen. Tillsammans kommer företagen att utveckla ett attraktivt erbjudande för både taxiåkare och resenärer baserat på vätgasdrift. Inledningsvis har parterna en gemensam stark ambition att få 800 vätgasfordon i drift under de kommande tre åren, varav minst 100 bilar i Osloregionen.

Toyota är ett av världens största mobilitetsföretag och är också en av de ledande inom produktion av bränsleceller och vätgasbilar i världen.

Helge Skaarberg Holen, Affärsutveckling Manager, Everfuel Norway Retail AS, tel. +47 94 16 0707

Dag Kibsgaard-Petersen, VD Cabonline Group AB, tel 0400-11 981, dkp@cabonline.com

Espen Olsen, informationschef, Toyota Norge AS, tel. +47 952 26010