Nedskrivning av goodwill och immateriella tillgångar i Cabonlines halvårsrapport 2019

Som en följd av översyn avseende nedskrivningsbehov kommer Cabonline att göra en ej kassaflödespåverkande nedskrivning av goodwill och immateriella tillgångar relaterat till den finska verksamheten om cirka 125 MSEK. Goodwillen och de immateriella tillgångarna härstammar från förvärven av Kovanen, Maankkan Taksi och Inva-Taksi i Finland under 2017.

Nedskrivningen påverkar ej kassaflödet, däremot påverkar den rörelseresultatet för andra kvartalet 2019 negativt i segment Finland. Orsaken till nedskrivningen är att omställningen av verksamheten bedöms ta längre tid än vad som tidigare antagits. Den långsiktiga strategin att verka i och växa på den finska marknaden efter avregleringen i juli 2018 kvarstår som tidigare. Samtliga belopp är oreviderade och det slutliga beloppet kommer att publiceras i Delårsrapporten januari – juni 2019.

För information:
Olof Fransson, CFO tel +46 705 17 20 22

Denna information är sådan information som Cabonline Group Holding AB (publ) är skyldigt att

offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom

ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 12 augusti 2019 kl 18.00 CET.

Cabonline är Nordens ledande taxiföretag med 3 000 anslutna åkerier och cirka 5 700 taxibilar i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Inom Cabonline finns en rad välkända varumärken som TaxiKurir, Norgestaxi, TOPCAB, Kovanen, Taxi Skåne, Taxi Väst, Umeå Taxi, Sverigetaxi och Taxi 4x27. Genom Cabonline får åkerierna tillgång till attraktiva kundavtal, stöd från branschledande teknikutveckling, samt nytta av stordriftsfördelar, effektiv service och en gemensam infrastruktur. Gruppen omsätter cirka 6,2 miljarder kronor och utför omkring 50 000 resor per dygn. För mer information www.cabonlinegroup.com.