• Cabonline Group AB/

Sverige representeras av Fågelviksgruppen på FN:s internationella klimatmöte när europeiska taxibolag går samman för att bekämpa klimatförändringarna

På FN:s internationella klimatmöte, COP21, i Paris går taxiföretag från elva länder samman och tar ett större ansvar för miljön. Målet är att kraftigt minska taxibilarnas koldioxidutsläpp under en femårsperiod. Sverige representeras av Fågelviksgruppen vars målsättning är att vara helt fossilfri år 2025.

Med stöd av det franska ministeriet för miljö har taxibolag från elva länder beslutat att kämpa för klimatet genom ambitiösa åtaganden för att minska fordonens koldioxidutsläpp. Detta görs i samband med FN:s internationella klimatmöte, COP21, i Paris i december.

–. För Fågelviksgruppens bolag är miljöfrågan mycket viktig och vår förhoppning är att både internationella och svenska taxibolag ska inspireras och att vi tillsammans med oss tar ett större ansvar för klimatet, säger Frederick Scholander, miljöansvarig på Fågelviksgruppen.

Tillsammans har taxibolagen tagit fram olika nivåer för hur koldioxidutsläppen kan minskas.. Nivåerna är baserade på respektive bolags kapacitet. För de flesta av bolagen innebär åtagandet att de säkerställer att minst 33 procent av de nya bilar som de tar in i sin flotta ska släppa ut mindre än 60 gram koldioxid per km. Förändringarna ska ske inom en femårsperiod, dvs. fram till år 2020. Fågelviksgruppen har tagit miljösatsningen steget längre och har som målsättning att vara helt fossilfria år 2025.

–Vår stora utmaning är att det just nu inte finns tillräckligt med fordon på marknaden som kan hjälpa oss att nå vårt mål om att bli helt fossilfria år 2025. Våra bilar rullar uppskattningsvis ca 30- 40 mil per arbetspass, vilket ställer höga krav på både bilar och infrastruktur. Vi följer utvecklingen inom fordonsindustrin noga, både när det gäller elbilar, vätgasbilar och biogasbilar, fortsätter Frederick Scholander, miljöansvarig på Fågelviksgruppen.

Fågelviksgruppen är en ledande aktör på den nordiska taximarknaden med totalt cirka 5 000 anslutna fordon och runt 2 500 anslutna åkerier. Bolaget har kända varumärken som TaxiKurir, Taxi 020, Taxi Skåne, Top Cab, och NorgesTaxi. Koncernen är etablerad i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. Fågelviksgruppen ägs av H.I.G Capital.

Taxiföretag som representeras på COP21 i Paris: Fågelviksgruppen (Sverige och Norge)
Taxis Bleus (Frankrike)
Taxis Bleus (Belgien)

Taxi 31300 (Österrike)