Taxi kör sjukvårdspersonalens egna Covid-tester

Sedan början av maj har Taxi Kurir och Sverigetaxi i uppdrag att köra region Stockholms sjukvårdpersonals egna Covid-tester. Hittills har 2 700 tester levererats till vårdpersonalens hemadress och vidare till laboratorium. På så sätt har en hårt ansträngd taxibransch i sviterna av Coronapandemin fått välkommen sysselsättning.

Det är Trafikförvaltningen i Region Stockholm som gett förtroendet till Sverigetaxi och TaxiKurir, bolag inom Cabonline, för att hjälpa sjukvårdspersonal som varit sjukskrivna att få hem Covid-tester för att ta prov på sig själva och få dem levererade till laboratorium för analys.

• Coronapandemin har slagit hårt på taxi och våra anslutna åkare tappade merparten av körningarna från i princip en dag till en annan. På uppdrag av Region Stockholm utför vi den särskilda kollektivtrafiken med bland annat färdtjänst och rullstolstaxi. Det är samhällsviktiga körningar med specialanpassade bilar som riskerar att slås ut i krisen om de blir stillastående, därför är all alternativ sysselsättning oerhört betydelsefull för våra åkare och oss, säger Magnus Klintbäck, VD Cabonline Stockholm.

Testerna har levererats och hämtats upp i slingor för att hela processen ska gå så smidigt och effektivt som möjligt. Testerna levereras i plastlådor för att undvika smittspridning. För att få med många tester krävs utrymme, vilket passar bilarna som är anpassade för rullstolsburna.

Sedan början av maj tills idag har 2 700 tester tagits för att vårdpersonal med misstänkt Covid-19 ska kunna återgå till arbetet.

• Det känns bra att både kunna göra en samhällsinsats för att sjukvårdspersonal snabbare ska kunna återgå till arbetet, och samtidigt ge hårt ansatta åkare och förare möjlighet att få körningar genom att utföra ett viktigt uppdrag, avslutar Magnus Klintbäck.

Cabonlines pressjour, +46 70 456 58 07, press@cabonline.com

Cabonline är Nordens ledande taxiföretag med 3 000 anslutna åkerier och cirka 5 700 taxibilar i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Inom Cabonline finns en rad välkända varumärken som TaxiKurir, Norgestaxi, TOPCAB, Kovanen, Taxi Skåne, Taxi Väst, Umeå Taxi, Sverigetaxi och Taxi 4x27. Genom Cabonline får åkerierna tillgång till attraktiva kundavtal, stöd från branschledande teknikutveckling, samt nytta av stordriftsfördelar, effektiv service och en gemensam infrastruktur. Gruppen omsätter cirka 6,5 miljarder kronor och utför omkring 45 000 resor per dygn. För mer information besök www.cabonlinegroup.com.