Uppdaterad prognos för 2024

Cabonline Group Holding AB publicerar idag en uppdaterad prognos för helåret 2024.

2024 är ett transformationsår för bolaget, som arbetar med ett antal åtgärder för att både öka omsättningen och effektiviteten i driften. För att säkerställa långsiktig tillväxt och konkurrenskraft gör Cabonline betydande investeringar i digital utveckling, inte minst ett nytt boknings- och trafikledningssystem. Detta har redan implementerats i flera orter i Sverige och utrullningen fortsätter genom året. Cabonline arbetar även med åtgärder för att förbättra villkoren för åkare och förare genom lägre avgifter. Dessutom kommer kostnadseffektiviseringar att förbättra lönsamheten, varför bolaget ser fram emot en förbättring av lönsamheten i slutet av året. Sammantaget med utmanande marknadsförhållanden hittills i år har detta lett till att för helåret 2024 uppskattar Cabonline att bruttoomsättningen kommer att bli cirka 4,9 miljarder kronor med en justerad EBITDA om cirka 200 miljoner kronor och investeringar om cirka 90 miljoner kronor.

"Jag är mycket glad över att utrullningen av vår nya teknikplattform nu har påbörjats och ser fram emot alla de fördelar som denna, tillsammans med övriga förbättringar, skapar för kunder, åkare, förare och bolaget" säger Charlotta Söderlund, VD och koncernchef för Cabonline.

Charlotta Söderlund, tf VD, tel +46 70 453 77 70, charlotta.weigel@cabonline.com

Erik Skånsberg, CFO, tel +46 79 062 38 84, erik.skansberg@cabonline.com

Denna information är sådan information som Cabonline Group Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 20 juni 2024, 17:30 (CET).

Om Cabonline Group:
Cabonline är Nordens ledande taxiföretag med cirka 2 200 anslutna åkerier och cirka 4 100 bilar i Sverige, Norge och Finland. Inom Cabonline finns en rad välkända varumärken som TaxiKurir, Taxi Skåne, Umeå Taxi, Sverigetaxi, TOPCAB, Norgestaxi, Kovanen, Fixu Taxi och Flygtaxi. Genom Cabonline får åkerierna tillgång till attraktiva kundavtal, stöd från branschledande teknikutveckling samt nytta av stordriftsfördelar, effektiv service och en gemensam infrastruktur. Gruppen omsatte 2023 cirka 5,6 Mdr SEK. För mer information: cabonlinegroup.com