Calliditas Therapeutics vidtar vissa bolagsåtgärder efter offentliggörande av Asahi Kasei

Stockholm, 3 september 2024 - Efter att Asahi Kasei Corporation ("Asahi Kasei") den 2 september 2024 meddelat att man kontrollerar mer än 90 procent av de utestående aktierna i Calliditas Therapeutics AB (publ) (Nasdaq: CALT) ("Calliditas" eller "Bolaget"), och förklarat erbjudandena avseende samtliga utestående Stamaktier och ADS:er i Calliditas ovillkorat tillsammans med avsikten att påkalla tvångsinlösen avseende resterande aktier i Bolaget, har styrelsen för Calliditas i enlighet med begäran från Asahi Kasei beslutat följande.

Avnotering av Stamaktier och avnotering, avregistrering och avslutande av ADS-programmet

Mot bakgrund av det ovanstående, och i enlighet med begäran från Asahi Kasei, har styrelsen för Calliditas beslutat att ansöka om avnotering av Bolagets stamaktier ("Stamaktierna") från Nasdaq Stockholm, samt dess amerikanska depåbevis (eng. American Depositary Shares ("ADS:er")) som representerar dess Stamaktier från Nasdaq Global Select Market.

Sista dag för handel med Stamaktierna på Nasdaq Stockholm kommer att meddelas så snart Calliditas har erhållit bekräftelse från Nasdaq Stockholm.

Bolaget avser att lämna in en Form 25 till U.S. Securities and Exchange Commission ("SEC") omkring den 13 september 2024. Avnoteringen av ADS:erna förväntas träda i kraft omkring den 23 september 2024. Efter att avnoteringen av Bolagets ADS:er från Nasdaq har trätt i kraft avser Bolaget att avregistera ADS:erna samt upphäva sina rapporteringsskyldigheter enligt amerikanska Securities Exchange Act från 1934, i dess ändrade lydelse. Bolaget har också meddelat ADS-förvaringsinstitutet att det avser att säga upp depåavtalet och ADS-programmet.

Extra bolagsstämma

I enlighet med vad som offentliggjorts idag genom separat pressmeddelande har styrelsen för Calliditas, på begäran av Asahi Kasei, kallat till extra bolagsstämma att hållas den 30 september 2024 för bland annat val av ny styrelse.

För ytterligare information, kontakta:

Åsa Hillsten, Head of IR & Sustainability, Calliditas

Tel.: +46 76 403 35 43, E-post: asa.hillsten@calliditas.com

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 3 september 2024, kl. 12:15 CEST.

Om Calliditas

Calliditas Therapeutics är ett kommersiellt biofarmabolag med säte i Stockholm som fokuserar på identifiering, utveckling och kommersialisering av nya behandlingar för sällsynta sjukdomar med betydande medicinska behov som inte tillgodosetts. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm (kortnamn: CALTX) och The Nasdaq Global Select Market (kortnamn: CALT). Besök Calliditas.com för ytterligare information.

Framåtriktade uttalanden

Detta pressmeddelande innehåller framåtriktade uttalanden avseende Bolaget, Asahi Kasei och erbjudandena som är förenade med ett antal risker och osäkerhetsfaktorer. Ord som "anser", "förutser", "planerar", "förväntar", "söker", "uppskattar" och liknande uttryck är avsedda att identifiera framåtriktade uttalanden, men även andra uttalanden som inte är historiska fakta kan anses vara framåtriktade uttalanden. Dessa framåtriktade uttalanden innefattar uttalanden om Bolagets planer, mål, förväntningar och avsikter, inklusive Bolagets avsikt att avnotera sina värdepapper från Nasdaq, avregistrera ADS:erna, avsluta ADS-programmet, kalla till en extra bolagsstämma, ingå vissa avtal och vidta andra relaterade åtgärder. Även om Bolaget anser att dess förväntningar är baserade på rimliga antaganden, är alla uttalanden om framtida händelser som ingår i detta pressmeddelande, förutom uttalanden om historiska fakta, föremål för (i) ändringar utan föregående meddelande och (ii) faktorer som ligger utanför Bolagets kontroll, inklusive till följd av myndighetsingripanden. Ytterligare viktiga faktorer som kan medföra att faktiska resultat skiljer sig väsentligt från vad som framgår av sådana framåtriktade uttalanden anges i Schedule 14D-9, Bolagets årsredovisning på Form 20-F och efterföljande delårsrapporter på Form 6-K, vilka finns registrerade hos SEC och tillgängliga på SEC:s webbplats på www.sec.gov och på sidan "Investors" på Bolagets webbplats, www.calliditas.se/en/investors/, under rubriken "SEC Filings", samt i eventuella efterföljande dokument som Calliditas registrerar eller tillhandahåller till SEC. Förutom vad som krävs enligt lag åtar sig Bolaget ingen skyldighet att uppdatera dessa framåtriktade uttalanden offentligt, eller att uppdatera skälen till att faktiska resultat kan skilja sig väsentligt från de som förutses i de framåtriktade uttalandena, även om ny information blir tillgänglig i framtiden.