Kommuniké från extra bolagsstämman i Calliditas Therapeutics AB (publ)

Vid Calliditas Therapeutics AB (publ) (”Calliditas”) extra bolagsstämma i Stockholm idag den 30 september 2024 beslutades följande.

Fastställande av antalet styrelseledamöter

Extra bolagsstämman beslutade, i enlighet med Asahi Kasei Corporations förslag, att antalet styrelseledamöter som ska väljas av stämman ska vara tre (3) utan suppleanter.

Val och entledigande av styrelseledamöter

Extra bolagsstämman beslutade, i enlighet med Asahi Kasei Corporations förslag, att Mark E. Hensley, Yoshikazu Aoki och Masaya Eto väljs till nya styrelseledamöter för tiden fram till slutet av nästa årsstämma, att Mark E. Hensley väljs till ny styrelseordförande för tiden fram till slutet av nästa årsstämma samt att Elmar Schnee, Elisabeth Björk, Frederick Driscoll, Hilde Furberg, Diane Parks och Henrik Stenqvist entledigas från sina uppdrag som styrelseledamöter.

Fastställande av arvoden till styrelseledamöterna

Extra bolagsstämman beslutade, i enlighet med Asahi Kasei Corporations förslag, att inga styrelsearvoden ska utgå till styrelseledamöterna.

Beslut om att principerna för utseende av valberedning inte längre ska gälla efter avnoteringen av Calliditas aktier från Nasdaq Stockholm

Extra bolagsstämman beslutade, i enlighet med Asahi Kasei Corporations förslag, att den ordning och instruktion för att utse valberedningen som antogs vid extra bolagsstämman 2017 inte längre ska tillämpas när Calliditas aktier avnoteras från Nasdaq Stockholm.

Beslut om att riktlinjerna för ersättning till ledande befattningshavare och styrelseledamöter inte längre ska gälla efter avnoteringen av Calliditas aktier från Nasdaq Stockholm

Extra bolagsstämman beslutade, i enlighet med Asahi Kasei Corporations förslag, att de riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare och styrelseledamöter som antogs vid årsstämman 2024 inte längre ska tillämpas när Calliditas aktier avnoteras från Nasdaq Stockholm.

För mer information, vänligen kontakta:

Åsa Hillsten, Head of IR & Sustainability,

E-post: asa.hillsten@calliditas.com

Tel: +46 76 403 35 43

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 september 2024, kl. 14:30.

Om Calliditas

Calliditas Therapeutics är ett kommersiellt biofarmabolag med säte i Stockholm som fokuserar på identifiering, utveckling och kommersialisering av nya behandlingar för sällsynta sjukdomar med betydande medicinska behov som inte tillgodosetts. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm (kortnamn: CALTX). Besök Calliditas.com för ytterligare information.