Calmark erhåller teckningsförbindelser inför optionsinlösen

Idag, den 27 maj 2019, meddelar Calmark Sweden AB (publ) (”Calmark”) att styrelse, ledning och huvudägare, genom teckningsförbindelseavtal, skriftligen har avtalat om nyttjande av sina respektive teckningsoptioner. Åtagandet innebär teckning av cirka 1 581 195 aktier till en inlösenkurs om 5,40 SEK, vilket motsvarar cirka 8 538 453 MSEK. Detta innebär att cirka 53 procent av optionsinlösen är skriftligen avtalat på förhand genom teckningsförbindelser. Teckningsförbindelserna har inte säkerställts via förhandstransaktion, bankgaranti eller liknande. Inlösenperioden för teckningsoptioner av serie TO 1 B löper mellan den 23 maj – 13 juni 2019.

Dessa har skrivit på teckningsförbindelser:

Wingefors Invest AB, 1 222 182 aktier motsvarande 6 599 782,80 SEK

Olcon Engineering AB, 276 312 aktier motsvarande 1 492 084,80 SEK

Valetudor Development AB (Mathias Karlsson, styrelseordförande), 63 618 aktier motsvarande, 343 537,20 SEK

Meliorata AB, (Anna Söderlund, VD) 19 083 aktier motsvarande, 103 048,20 SEK

Finansiell rådgivare

Sedermera Fondkommission är finansiell rådgivare och emissionsinstitut till Calmark i samband med nyttjandeperioden av bolagets teckningsoptioner av serie TO 1 B.

För ytterligare information om teckningsoptioner av serie TO 1 B, vänligen kontakta:

Sedermera Fondkommission

Telefon: +46 40-615 14 10

E-post: info@sedermera.se

E-post: info@calmark.se

Denna information är sådan information som Calmark Sweden AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 maj 2019.

Calmark Sweden AB är ett medicintekniskt bolag som utvecklar en patientnära analysmetod (PNA) med enklare och snabbare provtagningar av medicinska tillstånd hos nyfödda. Den unika testplattformen, som består av en avläsare och engångsprodukter, beräknas vara redo för lansering under 2020, då tre viktiga patientnära tester introduceras. Fram till 2030 beräknar WHO att det kommer födas 1,5 miljarder barn i världen. I västvärlden medför införandet av PNA-tester stora besparingar och kortare vårdkedjor. I mindre utvecklade sjukvårdssystem bidrar produkten till att rädda liv. Calmark siktar på att bli den globala ledaren och att långsiktigt erbjuda alla relevanta tester för nyfödda oavsett var i världen de föds.
B-aktien är noterad på Spotlight Stock Market och handlas under namnet CALMA B. Läs mer om Calmark på www.calmark.se.