Calmark förlänger hållbarheten på testkassetterna till 2 år

Calmark Sweden AB (publ) meddelar idag att de har förlängt hållbarheten på testkassetterna till 24 månader. Beslutet har tagits efter internt genomförda studier. Den batch som nu producerats kan användas fram till januari 2026, vilket bedöms möta marknadens önskemål.

Calmark har producerat en ny batch av testkassetter med sin helautomatiska produktionslina för att möta kommande leveranser. Som medicinteknisk tillverkare har man stora krav på sig att bevisa hållbarheten på sina produkter. Detta kan vara svårt med nya produkter och realtidsstudier krävs ofta som bevis på produkternas hållbarhet. Calmark har nu data som styrker att testkassetterna har fullgod funktion och prestanda efter 24 månader på hyllan.

”Det gläder mig att både produktionslina och produkt är så stabila att detta blev något av en formsak. Vi har sparat testkassetter så att vi kan förlänga hållbarheten ytterligare men bedömer att 24 månader är tillräckligt för alla våra kunder.” säger Michael Lundh, CTO på Calmark.

”Det här är en viktig milstolpe för oss. Att ha 2 års hållbarhet på produkten är viktigt både för oss och våra distributörer. Det underlättar försäljning till slutkund, planering och logistik. ” säger Anna Söderlund, VD på Calmark.

Calmark Sweden AB är ett medicintekniskt bolag som tillverkar och säljer en patientnära analysmetod (PNA) med enklare och snabbare analyser av medicinska tillstånd hos nyfödda. Den unika testplattformen består av ett bärbart instrument och testkassetter för olika biomarkörer. Det första testet, Neo-Bilirubin, är CE-märkt och mäter bilirubinnivån i helblod för att upptäcka gulsot hos nyfödda. I västvärlden medför införandet av PNA-tester stora besparingar och kortare vårdkedjor. I mindre utvecklade sjukvårdssystem erbjuder Calmarks produkt ett stöd för diagnos som idag inte finns eftersom tillgången på sjukhuslaboratorier många gånger är begränsad. Calmark siktar på att bli den globala ledaren och att långsiktigt erbjuda alla relevanta tester för nyfödda oavsett var i världen de föds. B-aktien är noterad på Spotlight Stock Market och handlas under namnet CALMA B. Läs mer på www.calmark.se.