Calmark meddelar uppdaterad lanseringsplan

Calmark Sweden AB (publ) meddelade idag en uppdaterad plan för sin globala lansering av produkten Calmark Neo-Bilirubin. Fokus kommer att ligga på de marknader där distributörsavtal finns skrivna, dvs Sydostasien, Mellanöstern, södra Europa och Norden. Vissa länder i VIA Globals nätverk kommer också att prioriteras.

Calmarks styrelse meddelade idag en uppdaterad lanseringsplan för sin produkt Neo-Bilirubin. Bolaget kommer att fokusera resurserna på de marknader där distributörsavtal finns signerade och registreringar pågår eller är genomförda. Detta innebär att prioriterade länder att lansera produkten i är följande:

•    Vietnam, Laos och Kambodja (MTTS)
•    Indien (r2 Diagnostics)
•    Saudiarabien (Ajlan & Bros)
•    Irak och Egypten (Enox Pharma)
•    Grekland (Prime Biosciences)
•    Italien (Prisma)
•    Vissa länder inom VIA Global Health, ännu kvar att specificera.

Calmarks säljorganisation har begränsade personella resurser och kapacitet. Det är av yttersta vikt att de distributörer som nu har avtal får den support och det material de behöver för att göra en framgångsrik lansering. Först när dessa distributörer har kommit längre i sitt säljarbete kommer Calmark att expandera lanseringen till fler marknader. I första hand kommer då de distributörer som redan har kontrakt på delar av sitt försäljningsområde att få utökade kontrakt till fler länder. I andra hand kommer fler länder i Europa att lanseras.

”Calmarks produkter passar på alla marknader i hela världen. Vi väljer dock att prioritera de marknader där vi redan har goda samarbeten samt ser att lansering och försäljning kan ske i närtid,” säger Anna Söderlund, VD på Calmark. ”Vi har under senaste halvåret attraherat flera större distributörer på volymmarknader vilket vi är mycket glada över.”

Calmark Sweden AB är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer en patientnära analysmetod (PNA) för enklare och snabbare analyser av medicinska tillstånd hos nyfödda. Den unika testplattformen består av ett bärbart instrument och testkassetter för olika biomarkörer. Marknadslansering av det första testet, Neo-Bilirubin påbörjades under 2020. I västvärlden medför införandet av PNA-tester stora besparingar och kortare vårdkedjor. I mindre utvecklade sjukvårdssystem erbjuder Calmarks produkt ett stöd för diagnos som idag inte finns eftersom tillgången på sjukhuslaboratorier många gånger är begränsad. Calmark siktar på att bli den globala ledaren och att långsiktigt erbjuda alla relevanta tester för nyfödda oavsett var i världen de föds. Förutom produkter för nyfödda, säljer Calmark även ett PNA-test för bedömning av allvarlighetsgrad vid sjukdomen covid-19. B-aktien är noterad på Spotlight Stock Market och handlas under namnet CALMA B. Läs mer på www.calmark.se.

Citat

Calmarks produkter passar på alla marknader i hela världen. Vi väljer dock att prioritera de marknader där vi redan har goda samarbeten samt ser att lansering och försäljning kan ske i närtid.
Anna Söderlund, vd Calmark