Calmark rekryterar Michael Lundh till nyckelposition som ansvarig för QA/RA

Calmark Sweden AB har anställt Michael Lundh i rollen som Quality Assurance and Regulatory Affairs Director, en roll han innehaft som konsultuppdrag sedan 2016. Michael ingår i Calmarks ledningsgrupp och ansvarar för projektledning och kvalitetssäkring av produktutvecklingen samt certifiering och registrering av produkterna på olika marknader.

Michael Lundh har lång och gedigen erfarenhet av projektledning och QA/RA-aktiviteter och har arbetat som egenföretagare sedan 2003. Michaels bakgrund är inom elektroteknik och digital ASIC/FPGA-design. Hans fokus blev tidigt projektledning för framtagning av medicintekniska produkter och de senaste åren har han arbetat med projekt på bland annat Hemcheck Sweden AB, Vivoline Medical AB och Arjo Hospital Equipment.

På Calmark har Michael ansvarat för den övergripande projektledningen av utvecklingsprojekten, uppstart av produktion samt upprättandet av kvalitetsledningssystem.

”Jag har varit med på Calmarks spännande resa under flera år och uppskattar bolagets mission och företagskultur samt inte minst det kompetenta teamet”, säger Michael Lundh. ”Jag ser fram emot att fullfölja mitt uppdrag hela vägen in i mål!”

”Michael Lundh har sedan 2016 varit en viktig nyckelperson på Calmark, hans kompetens inom processer för CE-märkning och regelverk har varit avgörande för att vi har nått så här långt. Framgent när produkterna ska registreras världen över kommer vi att behöva hans kompetens på lång sikt. Jag är väldigt glad att vi lyckats rekrytera Micke som anställd!” kommenterar VD Anna Söderlund.

Calmark Sweden AB är ett medicintekniskt bolag som utvecklar en patientnära analysmetod (PNA) med enklare och snabbare analyser av medicinska tillstånd hos nyfödda. Den unika testplattformen består av en läsare och engångsprodukter. Marknadslansering av de första testerna sker under 2020. Fram till 2030 beräknar WHO att det kommer födas 1,5 miljarder barn i världen. I västvärlden medför införandet av PNA-tester stora besparingar och kortare vårdkedjor. I mindre utvecklade sjukvårdssystem erbjuder Calmarks produkt ett stöd för diagnos som idag inte finns eftersom tillgången på sjukhuslaboratorier många gånger är begränsad. Calmark siktar på att bli den globala ledaren och att långsiktigt erbjuda alla relevanta tester för nyfödda oavsett var i världen de föds. B-aktien är noterad på Spotlight Stock Market och handlas under namnet CALMA B. Läs mer på www.calmark.se.