Calmark Sweden AB förlägger Kinakontoret i Wuxi utanför Shanghai

Calmark Sweden AB meddelade idag att nytt beslut tagits avseende lokaliseringen av företagets kontor på Fastlandskina. Efter ekonomiska förhandlingar framstår alternativet att förlägga kontoret i Wuxi utanför Shanghai som ett mer fördelaktigt alternativ än Greater Bay Area vilket tidigare meddelats.

Wuxi International Life-Science Innovation Campus (I•Campus) ligger ca en timme utanför Shanghai och är en startup-hub grundad av AstraZeneca tillsammans med Wuxis kommunal- och distriktsregeringar. Här erbjuds lokaler och modern infrastruktur till uppstartsbolag inom framför allt life science och bioteknik-sektorn. Endast bolag som söker in och kvalificerar sig är välkomna – vilket Calmark har gjort.

Wuxis lokala regering erbjuder hyresfrihet under 3 år och möjlighet att kunna få ekonomiskt bidrag till registrering av produkterna och eventuell återbetalning av registreringskostnaderna hos CFDA när bolaget expanderar. Från ett logistik- och rekryteringsperspektiv är lokaliseringen likvärdig med Greater Bay Area.

”Vi har gjort noggranna undersökningar tillsammans med våra konsulter på Nordic Match i Kina, och efter lokala förhandlingar framstår Shanghaiområdet och Wuxi I•Campus som ett bättre alternativ än vad vi kunde få i Greater Bay Area” säger Anna Söderlund VD Calmark. ”Vi har därför idag ändrat beslutet efter att vi nu kvalificerat oss hos I•Campus, vilket vi är mycket glada för.”

Läs mer om Wuxi International Life-Science Innovation Campus (I•Campus): http://www.icampuswuxi.com/ws/front/en/index.html

Denna information är sådan som Calmark Sweden AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanståendes kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 november 2020, 17:20 CET.

Calmark Sweden AB är ett medicintekniskt bolag som utvecklar en patientnära analysmetod (PNA) med enklare och snabbare analyser av medicinska tillstånd hos nyfödda. Den unika testplattformen består av ett bärbart instrument och testkassetter för olika biomarkörer. Marknadslansering av det första testet, Neo-Bilirubin har påbörjats under 2020. I västvärlden medför införandet av PNA-tester stora besparingar och kortare vårdkedjor. I mindre utvecklade sjukvårdssystem erbjuder Calmarks produkt ett stöd för diagnos som idag inte finns eftersom tillgången på sjukhuslaboratorier många gånger är begränsad. Calmark siktar på att bli den globala ledaren och att långsiktigt erbjuda alla relevanta tester för nyfödda oavsett var i världen de föds. Förutom produkter för nyfödda, utvecklar Calmark även ett PNA-test för bedömning av allvarlighetsgrad vid sjukdomen covid-19. B-aktien är noterad på Spotlight Stock Market och handlas under namnet CALMA B. Läs mer på www.calmark.se.