Calmark tecknar distributörsavtal med Bergman Diagnostika i Norge

Ett exklusivt distributionsavtal har tecknats mellan Calmark Sweden AB (publ) och bolaget Bergman Diagnostika AS, som är en del av Triolabkoncernen, avseende marknadsföring och försäljning av Calmark POC systemet på den norska marknaden. Avtalet innebär att Calmark får ytterligare en väletablerad partner på den viktiga hemmamarknaden.

Bergman Diagnostika har mer än 20 års erfarenhet av att distribuera produkter till norsk sjukvård och laboratorier. Bolaget är verksamt inom de kundsegment som är viktiga för Calmark och säljer framför allt produkter inom klinisk diagnostik och patientnära analyser till sjukhus, laboratorier och primärvård.

”Bergman Diagnostika matchar väldigt väl den distributörsprofil som vi vill samarbeta med; de har kompletterande produkter i sin portfölj, lägger stor vikt vid att ge sina kunder bästa möjliga support och service och de har etablerad logistik på plats för hela marknaden, vilket är viktigt för att kunna bli en bra distributör för våra produkter " säger Magdalena Tharaldsen, Director International Business Development på Calmark.

”Vi är mycket glada att vi har ytterligare ett avtal på plats i Norden”, säger Anna Söderlund, VD Calmark. ”Vi ser fram emot att arbeta tillsammans med en så väletablerad distributör i Norge.”

Calmark Sweden AB är ett medicintekniskt bolag som utvecklar en patientnära analysmetod (PNA) med enklare och snabbare analyser av medicinska tillstånd hos nyfödda. Den unika testplattformen består av ett bärbart instrument och testkassetter för olika biomarkörer. Marknadslansering av det första testet, Neo-Bilirubin har påbörjats under 2020. I västvärlden medför införandet av PNA-tester stora besparingar och kortare vårdkedjor. I mindre utvecklade sjukvårdssystem erbjuder Calmarks produkt ett stöd för diagnos som idag inte finns eftersom tillgången på sjukhuslaboratorier många gånger är begränsad. Calmark siktar på att bli den globala ledaren och att långsiktigt erbjuda alla relevanta tester för nyfödda oavsett var i världen de föds. Förutom produkter för nyfödda, utvecklar Calmark även ett PNA-test för bedömning av allvarlighetsgrad vid sjukdomen covid-19. B-aktien är noterad på Spotlight Stock Market och handlas under namnet CALMA B. Läs mer på www.calmark.se.