Calmarks produkt Neo-Bilirubin kan nu användas för kapillär provtagning

Calmark Sweden AB meddelar dag att deras instrument nu kan användas även för blod från kapillär provtagning. Slutsatsen grundar sig på studien som genomförts i Grekland under 2023. I Sverige är venös provtagning på nyfödda barn det mest använda, men i ett flertal länder i världen är kapillär provtagning på nyfödda barn en vanlig metod. Denna förändring är en ett viktigt steg för att nå ut på fler marknader.

Calmarks produkt Neo-Bilirubin har tidigare endast rekommenderats för venösa prover, dvs att man sticker i ett kärl på handen eller armen. I Sverige är det den vanligaste metoden att ta blodprov på barn. I många länder används dock kapillär provtagning, stick i fingret eller hälen, som metod för provtagning på nyfödda.

Under 2023 slutfördes en studie i Grekland som jämförde resultaten av kapillära prover och venösa prover analyserade på Calmark Neo-Bilirubin, dessa prover jämfördes även med laboratoriets analys.

Studien har presenterats som en poster på en kongress under 2023 och är under process för publicering.

”Många kunder har efterfrågat att få använda även kapillära prover för mätning av bilirubin, eftersom de har den rutinen. Det är viktigt för oss att alltid försöka utveckla våra produkter och möta kunders behov. Detta godkännande kan öppna upp flera marknader”, kommenterar VD Anna Söderlund.

Calmark Sweden AB är ett medicintekniskt bolag som tillverkar och säljer en patientnära analysmetod (PNA) med enklare och snabbare analyser av medicinska tillstånd hos nyfödda. Den unika testplattformen består av ett bärbart instrument och testkassetter för olika biomarkörer. Det första testet, Neo-Bilirubin, är CE-märkt och mäter bilirubinnivån i helblod för att upptäcka gulsot hos nyfödda. I västvärlden medför införandet av PNA-tester stora besparingar och kortare vårdkedjor. I mindre utvecklade sjukvårdssystem erbjuder Calmarks produkt ett stöd för diagnos som idag inte finns eftersom tillgången på sjukhuslaboratorier många gånger är begränsad. Calmark siktar på att bli den globala ledaren och att långsiktigt erbjuda alla relevanta tester för nyfödda oavsett var i världen de föds. B-aktien är noterad på Spotlight Stock Market och handlas under namnet CALMA B. Läs mer på www.calmark.se.