Calmarks studie på Södersjukhuset avslutad

Calmark Sweden AB (publ), meddelar idag att den kliniska studien för produkten Neo-Bilirubin, som startades upp i september 2021 i samarbete med forskningsenheten på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset, Södersjukhuset AB, Stockholm nu är avslutad med goda resultat. Alla patienter har inkluderats och nu kvarstår endast sammanställning av slutrapport. Monitorering av studien har utförts av Scandinavian CRO.

Forskningsstudien har genomförts på SÖS under vinterhalvåret med visst uppehåll för spridningen av RS-virus. Barn med misstänkt högt bilirubin har inkluderats och när prov tagits för att skicka till laboratoriet så har även tester gjorts med hjälp av Calmark Neo. Provsvaren har därefter jämförts. Preliminära resultat visar en god överensstämmelse mellan testmetoderna. Ytterligare analys och slutrapport kvarstår.

”Snabba svar direkt vid provtagningstillfället, genom Calmarks test Neo-Bilirubin, kan komma att  underlätta och spara tid för både föräldrar och personal på BB-mottagningar och vårdavdelningar,” säger Ulrika Hellberg, forskningssjuksköterska på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset.

”Vi är mycket glada över det positiva gensvar vi fått från personalen som arbetar på SÖS,” säger Anna Söderlund, VD på Calmark. ”Det här visar att vår produkt har ett stort värde i vården.”

Calmark Sweden AB är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer en patientnära analysmetod (PNA) för enklare och snabbare analyser av medicinska tillstånd hos nyfödda. Den unika testplattformen består av ett bärbart instrument och testkassetter för olika biomarkörer. Marknadslansering av det första testet, Neo-Bilirubin påbörjades under 2020. I västvärlden medför införandet av PNA-tester stora besparingar och kortare vårdkedjor. I mindre utvecklade sjukvårdssystem erbjuder Calmarks produkt ett stöd för diagnos som idag inte finns eftersom tillgången på sjukhuslaboratorier många gånger är begränsad. Calmark siktar på att bli den globala ledaren och att långsiktigt erbjuda alla relevanta tester för nyfödda oavsett var i världen de föds. Förutom produkter för nyfödda, säljer Calmark även ett PNA-test för bedömning av allvarlighetsgrad vid sjukdomen covid-19. B-aktien är noterad på Spotlight Stock Market och handlas under namnet CALMA B. Läs mer på www.calmark.se.