Firyal Kryou ny CFO för Calmark

Calmark Sweden AB (publ) meddelar idag att bolaget har kontrakterat Firyal Kryou som interim CFO och medlem i ledningsgruppen. Hon tillträder rollen idag den 1 december 2021.

Firyal Kryou, född 1972, har lång och bred erfarenhet från många olika branscher som till exempel telekom, fastigheter, detaljhandel, e-handel och bygg. Firyal Kryou har gedigen erfarenhet av affärsplanering, förändringsledning, förhandling, projektledning, HR-konsulting och coaching. Firyal har arbetat som egenföretagare sedan 2018 och har bland annat drivit förändringsprojekt för att strukturera och förbättra processer och rutiner på internationella företag.

"I den kommersialiseringsfas som Calmark befinner sig i, med stort fokus på internationell expansion, kommer vi ha stor nytta av den breda erfarenhet Firyal har", säger Anna Söderlund, VD Calmark. ”Jag är mycket glad att kunna välkomna henne till teamet!”

Calmark Sweden AB är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer en patientnära analysmetod (PNA) för enklare och snabbare analyser av medicinska tillstånd hos nyfödda. Den unika testplattformen består av ett bärbart instrument och testkassetter för olika biomarkörer. Marknadslansering av det första testet, Neo-Bilirubin påbörjades under 2020. I västvärlden medför införandet av PNA-tester stora besparingar och kortare vårdkedjor. I mindre utvecklade sjukvårdssystem erbjuder Calmarks produkt ett stöd för diagnos som idag inte finns eftersom tillgången på sjukhuslaboratorier många gånger är begränsad. Calmark siktar på att bli den globala ledaren och att långsiktigt erbjuda alla relevanta tester för nyfödda oavsett var i världen de föds. Förutom produkter för nyfödda, säljer Calmark även ett PNA-test för bedömning av allvarlighetsgrad vid sjukdomen covid-19. B-aktien är noterad på Spotlight Stock Market och handlas under namnet CALMA B. Läs mer på www.calmark.se.