Klinisk studie för Neo-Bilirubin uppstartad på Sachsska barnsjukhuset

Calmark Sweden AB (publ) meddelar idag att en ny kliniska studie avseende Neo-Bilirubin nu startats upp i samarbete med forskningsenheten på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset, Södersjukhuset AB, Stockholm.

Testet Neo-Bilirubin CE-märktes 21 april 2020 efter att tillfredsställande resultat uppnåtts i den forskningsstudie som genomfördes på Södersjukhuset. Dock fick studien avbrytas i förtid på grund av omprioriteringar av resurser på Södersjukhuset till följd av covid-19-pandemin, vilket medförde att studien inte kunde fortgå som planerat. Som meddelades i april 2021 var situationen fortfarande densamma.

”Vi är mycket glada för att komma igång igen med vårt samarbete med Sachsska barnsjukhuset”, säger Anna Söderlund, VD på Calmark. ”Produkten är redan CE-märkt men vi tycker ändå att det är värdefullt att genomföra en ny studie ute hos kund för att verifiera  produktförbättringar och få uppdaterade data."

Calmark Sweden AB är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer en patientnära analysmetod (PNA) för enklare och snabbare analyser av medicinska tillstånd hos nyfödda. Den unika testplattformen består av ett bärbart instrument och testkassetter för olika biomarkörer. Marknadslansering av det första testet, Neo-Bilirubin påbörjades under 2020. I västvärlden medför införandet av PNA-tester stora besparingar och kortare vårdkedjor. I mindre utvecklade sjukvårdssystem erbjuder Calmarks produkt ett stöd för diagnos som idag inte finns eftersom tillgången på sjukhuslaboratorier många gånger är begränsad. Calmark siktar på att bli den globala ledaren och att långsiktigt erbjuda alla relevanta tester för nyfödda oavsett var i världen de föds. Förutom produkter för nyfödda, säljer Calmark även ett PNA-test för bedömning av allvarlighetsgrad vid sjukdomen covid-19. B-aktien är noterad på Spotlight Stock Market och handlas under namnet CALMA B. Läs mer på www.calmark.se.