Kommuniké från Extra bolagsstämma i Calmark sweden Ab (PUBL)

Idag den 18 oktober 2023 höll Calmark Sweden AB extra bolagsstämma i Karlstad Innovation Park, Sommargatan 101A i Karlstad. Ordförande vid bolagsstämman var Mathias Karlsson.

Beslut om ändring av bolagsordningen

Bolagsstämman beslutade att bifalla styrelsens förslag om ändring av gränserna för aktiekapitalet och antal aktier i bolagsordningen i syfte att möjliggöra nyemission av units.

Styrelsens fullständiga förslag finns tillgängligt på bolagets hemsida, (www.calmark.se).

Beslut om nyemission av units med företrädesrätt till aktieägarna

Bolagsstämman beslutade att bifalla styrelsens förslag om nyemission av units med företrädesrätt för befintliga aktieägare.

Varje unit består av två nya aktier av serie B och en teckningsoption av serie TO 4 B och genom nyemissionen kan av högst 95 095 600 aktier av serie B och högst 47 547 800 teckningsoptioner av serie TO 4 B emitteras.

En befintlig aktie i bolaget berättigar till en uniträtt och uniträtt ger rätt att teckna en unit. Avstämningsdag för fastställande av vilka aktieägare som är berättigade att med företrädesrätt teckna units är den 25 oktober 2023.

Teckningskursen per unit är 0,30 kronor, motsvarande en teckningskurs om 0,15 kronor per aktie av serie B. Teckningsoptionerna ges ut vederlagsfritt.

Styrelsens fullständiga förslag finns tillgängligt på bolagets hemsida (www.calmark.se).

Beslut om justeringsbemyndigande

Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen, den verkställande direktören eller den styrelsen i övrigt förordnar, att vidta de smärre justeringar i vid stämman fattade beslut som kan visa sig nödvändiga för registrering av besluten.

Calmark Sweden AB är ett medicintekniskt bolag som tillverkar och säljer en patientnära analysmetod (PNA) med enklare och snabbare analyser av medicinska tillstånd hos nyfödda. Den unika testplattformen består av ett bärbart instrument och testkassetter för olika biomarkörer. Det första testet, Neo-Bilirubin, är CE-märkt och mäter bilirubinnivån i helblod för att upptäcka gulsot hos nyfödda. I västvärlden medför införandet av PNA-tester stora besparingar och kortare vårdkedjor. I mindre utvecklade sjukvårdssystem erbjuder Calmarks produkt ett stöd för diagnos som idag inte finns eftersom tillgången på sjukhuslaboratorier många gånger är begränsad. Calmark siktar på att bli den globala ledaren och att långsiktigt erbjuda alla relevanta tester för nyfödda oavsett var i världen de föds. B-aktien är noterad på Spotlight Stock Market och handlas under namnet CALMA B. Läs mer på www.calmark.se.