Camanio Care fortsätter expandera på den kanadensiska marknaden

Camanio Care har sålt BikeAround jDome till den ideella organisationen Canterbury Foundation i Edmonton, samt till välgörenhetsorganisationen Ocean View Continuing Care Centre i Nova Scotia, Kanada. De två affärerna har ett sammanlagt värde på ca 300 000 kr.

Kanada är en potentiellt växande marknad för Camanio Cares reminiscensverktyg BikeAround jDome. Fler och fler vårdhem visar intresse för verktyget och det intresset har nu börjat översättas till affärer.

– Upplevelsecykeln BikeAround jDome är ett fantastiskt verktyg för individer med olika sjukdomar eller funktionsnedsättningar som påverkar minnet. Det har visat bra resultat för livskvalitet och hjälper till att lugna speciellt personer som lever med demens eller Alzheimers. Den gör att minnen kommer till liv och har dessutom använts framgångsrikt i sociala sammanhang, vilket skapar upplevelser för alla boende på ett vårdhem. Vi är glada att intresset för BikeAround ökar, eftersom det kommer ge glädje till ännu fler människor, säger Jasmine Dahlberg, head of operations på Camanio Care Inc.

Canterbury Foundation är en ideell organisation som har levererat äldrevård av hög kvalitet, boenden och stödtjänster i mer än 44 år. Med tre valmöjligheter för boende; oberoende, stöttad och minnesvårdande, Canterbury Foundations mål är att leverera ”Löftet om hemmet” till äldre i Edmonton. Detta visas tydligt genom deras initiativ att ta in ett så innovativt verktyg som BikeAround jDome, för att inte enbart lyfta deras äldrevård i allmänhet utan speciellt för att lyfta deras program för vård med fokus på minnet. Canterbury Foundation är den första aktören i västra Kanada som tar in BikeAround.

Ocean View Continuing Care Centre är en välgörenhetsorganisation som har varit aktiva sedan det tidiga 1960-talet. Genom såväl vårdboenden som gemenskapsstöd ger Ocean View över 500 individer det stöd de behöver, med mer än 320 anställda och över 100 frivilliga. Deras vision är att vara ”förstahandsvalet för gemenskap” för de i Nova Scotia som behöver stöd på en plats som de kallar hemma. Innovation är ett av kärnvärdena för Ocean View, något som också visas tydligt i deras köp av BikeAround jDome. Ocean View hoppas att genom detta kunna lägga till ett ännu mer innovativt och spännande verktyg till deras program för minnesvård.

– Samarbetet med dessa två fantastiska vårdhem betyder att vi kan föra ut glädje till ännu fler människor och vi får chansen att bevisa för ännu fler i vård- och omsorgsprofessionen vad BikeAround kan göra för människorna de tar hand om. Vi tror att BikeAround är ett verktyg som förtjänar att komma ut till fler människor och vi känner oss säkra på att kanadensarna nu är redo att ta verktyget till sina hjärtan, säger Jasmine Dahlberg, head of operations på Camanio Care Inc.

Fakta om Alzheimers och demens i Kanada

Idag lever mer än en halv miljon människor med olika demenssjukdomar i Kanada, och ungefär 25 000 nya fall diagnosticeras varje år. Ungefär 56 000 kanadensare med demens vårdas på sjukhus. Resten vårdas på vårdhem eller i vård och omsorg i hemmet.

Catharina Borgenstierna, VD
E-post: catharina.borgenstierna@camanio.com

Camanio Care är ett välfärdsteknikbolag som utvecklar smarta lösningar för digital vård och omsorg i hemmet med individen i fokus. Bolaget erbjuder digitala tjänsteplattformar, produkter och tjänster såsom Vital Smart Care, ICE, BikeAround, Bestic och Giraff. Genom att optimera mixen av fysisk och digital vård arbetar Camanio Care för att stödja människors grundläggande behov och öka friheten, effektivitet och kvalitet inom vård och omsorg. Camanio Care AB har sitt huvudkontor i Stockholm, dotterbolaget Camanio Care Inc. i USA, samt distributörer i Asien, Mellanöstern, Hongkong, Australien och i ett 10-tal europeiska länder.

Prenumerera på pressmeddelanden och/eller läs mer om bolaget på: www.camanio.com

Taggar: