Karolinska Universitetssjukhuset väljer Cambio Platform

Report this content

Cambio har efter upphandling valts ut av Karolinska Universitetssjukhuset som leverantör i sjukhusets satsning på ett nytt öppet ekosystem för informationsförsörjning baserat på openEHR. Upphandlingen är ett viktigt steg i effektiviseringen av hälso- och sjukvården genom ökad öppenhet och flexibiltet i hanteringen av hälsodata.

Det finns idag ett behov av förbättrad informationsdelning och systemanvändarbarhet för att skapa högre effektivitet inom hälso- och sjukvården. Karolinska Universitetssjukhusets upphandling av leverantörer med ramavtal för hantering av hälsodata är en viktig markör för en pågående förändring mot ökad öppenhet och flexibilitet i system och arbetssätt.

Cambio är en av de leverantörer som genom upphandlingen får ramavtal för att tillhandahålla produkter och tjänster för hantering av hälsodata till Karolinska Universitetssjukhuset. Upphandlingen gör det också möjligt för andra vårdenheter inom Region Stockholm att avropa tjänster genom ramavtalet. Lösningarna blir tillgängliga genom den nya hälsodataplattformen Cambio Platform.

“Detta är ett en stor framgång för Cambio som har arbetat länge för ett öppet ekosystem och  standardisering av hälsodata. Vi ser fram emot att samarbeta med Karolinska Universitetssjukhuset och vara en del i deras ambitiösa arbete för ett framtida öppet ekosystem för hälsodata,” säger Cecilia Täkte, Chief Commercial Officer på Cambio.

En hälsodataplattform är grunden för ett öppet ekosystem med leverantörsneutral hälsodata, där information följer patienten i stället för att vara inlåst i olika applikationer. Cambio Platform är helt baserad på standarder såsom openEHR och HL7 FHIR. OpenEHR är en öppen standard för lagring av patientjournaler som möjliggör leverantörsneutrala hälsodata och därmed hållbar informationsförsörjning. HL7 FHIR är en öppen standard för utbyte av elektronisk hälsovårdsdata mellan system.

”Cambio verkar för en hållbar informationsförsörjning där hälsodata är öppen, tillgänglig och standardiserad. Det gör att alla runt patienten utgår ifrån samma information – oavsett system eller hur informationen matats in, vilket gynnar vård, patienter och samhälle. Därför är vi mycket glada för detta nya avtal som är ett viktigt steg för att göra detta möjligt,” säger Cecilia Täkte.

För mer information, kontakta:

Jenny Styren
Chief Marketing & Communication Officer
jenny.styren@cambio.se

Cambio grundades 1993 och har sedan dess levererat heltäckande IT-lösningar för hälso- och sjukvårdsorganisationer samt verksamhetssystem för kommuner. Idag är Cambio ett e-hälsoföretag, som tillhandahåller smarta, pålitliga och användarvänliga lösningar för att förbättra vård och omsorg. Cambio är en marknadsledande leverantör i Norden med ett heltäckande erbjudande för hela kedjan inom vård och omsorg med målet att erbjuda de mest innovativa digitala lösningarna för regioner och kommuner.