Ny studie visar att snabb viktminskning, såsom med Cambridge är mer bestående än andra långsamma dieter

Report this content

En ny studie som publicerats i Australien visar att en diet som leder till snabb viktminskning oftast ger chansen för att viktnedgången blir bestående.

Denna studie har framförallt studerat dieter med endast 450-800 kilokalorier per dag och sett olika mönster.

- Över hela världen säger riktlinjer att en långsam viktnedgång är att föredra för behandling av fetma, något som reflekterar den allmänna föreställningen om att en snabb viktnedgång även resulterar i en snabbare viktuppgång. Men våra resultat visar att fler når en 12,5-procentig viktminskning om den sker snabbt, säger dietisten Katrina Purcell, en av forskarna bakom studien.

Sveriges Radio och flertal tidningar har uppmärksammat denna nyhet. Forskare menar att en snabb viktnedgång kan göra individen mer motiverad, då resultatet av ansträngningarna kommer tidigare.

Cambridge Viktprogram består av totalt sex viktminskningsnivåer. Cambridge ger en snabb viktminskning. Vid nivå 1 tappar alla i vikt och kunderna menar att den snabba viktminskningen ökar motivationen och leder till att man fortsätter som planerat på viktprogrammet. Cambridge måltider innehåller också alla näringsämnen och mineraler som kroppen behöver. Samtidigt arbetar rådgivaren så att man ändrar matvanor och utvecklar en sund relation till mat och träning. Allt för att skapa en hälsosam livsstil som ska vara långsiktigt. Man har sett att 60 % av alla som gått på Cambridge Viktprogram håller vikten efter 2 år, och utöver det har man kontakt med sin viktrådgivare så håller man vikten i större utsträckning.

Läs mer på http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5992294 samt www.cambridgeviktprogram.se

Maryam Shirforoushan
PR & Communication
maryam@cambridgeviktprogram.se

Cambridge Viktprogram har som mål att hjälpa människor till ett hälsosammare och lättare liv genom trygg viktminskning. Vårt viktprogram är sammansatt så att du snabbt tappar din övervikt men också får hjälp och verktyg att förändra dina dåliga mat- och motionsvanor så att du kan behålla din nya vikt långsiktig.

Taggar: