”Ren luft borde vara en mänsklig rättighet, på samma sätt som rent vatten”

Report this content

Camfil och Trosa Kommun stod som värdar för det första heldagsforumet helt dedikerat till inomhusluftens kvalitet och betydelse, IAQ Forum (Indoor Air Quality). 75 deltagare tog del av sju välmeriterade talare. Gemensamt hade man intresset att diskutera vikten av inomhusluftens betydelse för hälsan. De cancerogena riskerna med små partiklar i förorenad luft, PM1, togs upp liksom frågan om dagens lagkrav inom området är tillräckligt realistiska eller inte utifrån kända hälsorisker.

Bland talarna fanns professor Lidia Morawska, professor Bertil Forsberg, professor Magnus Svartengren, biträdande professor Per Gerde, vd Svensk Ventilation Britta Permats samt två experter från Camfil - IAQ-experten Anders Hedström och filterexperten Ulf Johansson.

Ett stort antal ämnen togs upp under dagen och berörde bland annat framtidens luftövervakningssensorer, effekten av luftföroreningar på våra kroppar, luftkvaliteten i skolor, i tunnelbanan och i vägtunnlar. Publiken deltog i öppna diskussioner med utmanande frågeställningar från presentatörerna. Slutsatsen för dagen: ren luft borde
vara en mänsklig rättighet, precis som rent vatten.

- Ren luft är förstås viktigt, inte bara för att det ger en behaglig miljö utan också för att förstå vad förorenad luft gör med oss människor, säger Lidia Morawska, professor vid Queensland University of Technology och rådgivare till WHO. Från WHO:s sida måste större tryck sättas på våra politiker att verkligen ta luftens hälsobetydelse på allvar.

Det här var den första IAQ-konferensen och det stod klart att det finns ett behov av att arrangera forumet årligen eller vartannat år.

För mer information om inomhusluftens betydelse för hälsan (IAQ), kontakta Anders Hedström på Camfil. De olika presentatörerna är också tillgängliga för enskilda intervjuer via förfrågan till Anders Hedström.

Kontakt: Anders Hedström | anders.hedstrom@camfil.com | 0156-538 46

About Camfil
Camfil is a global leader in the air filtration industry with more than half a century of experience in developing and manufacturing sustainable clean air solutions that protect people, processes and the environment against harmful airborne particles, gases and emissions. These solutions are used globally to benefit human health, increase performance and reduce energy consumption in a wide range of air filtration applications. Our 26 manufacturing plants, six R&D sites, local sales offices and 3,800 employees provide service and support to our customers around the world. Camfil is headquartered in Stockholm, Sweden. Group sales total more than SEK 6 billion per year.

”Ren luft borde vara en mänsklig rättighet, på samma sätt som rent vatten”

Citat

Ren luft är förstås viktigt, inte bara för att det ger en behaglig miljö utan också för att förstå vad förorenad luft gör med oss människor. Från WHO:s sida måste större tryck sättas på våra politiker att verkligen ta luftens hälsobetydelse på allvar.