Kräv pollenfri inomhusluft

Report this content

Mer än en fjärdedel av alla svenskar är allergiska eller känsliga för pollen från lövträd och gräs. Tvärt emot vad man kan tro är allergisnuva förorskad av pollenallergi vanligast i storstäderna. Genom rätt ventilation och luftfilter kan inomhusluften bli helt pollenfri.

Enligt Socialstyrelsens miljöhälsorapport från 2009 är pollenallergier vanligare bland personer som bor nära vägar med mycket trafik samt i storstadsområden. Höga halter av luftföroreningar under lövträdsblomningen ger samtidigt kraftigare reaktioner hos pollenallergiker jämfört med situationern med låga halter föroreningar. Camfil Farr har utvecklat högeffektiva filter som tar bort partiklar och pollen ur inomhusluften. Filtren kan monteras in i vanliga ventilationsutrustningar för att ge ren luft och reducera besvären för den stora gruppen allergiker. - Var och en som drabbats av pollenallergier vet att såväl allergier som olika läkemedel kan ge trötthet och försämrad prestation, säger Ulf Johansson, Innovation & IAQ Manager på Camfil Farr. Att installera ett effektivt filter är en enkel och billig åtgärd och borde vara en självklarhet inte minst för Sveriges skolor. Prestationerna under vårmånaderna kan ha stor betydelse för ungdomars fortsatta studiemöjligheter och ren inomhusluft borde därför vara en rättighet. Enligt Socialstyrelsens rapport har nästan 1,2 miljoner vuxna hälsobesvär på grund av inomhusmiljön i bostaden, i skolan eller på arbetet. - I Sverige tillbringar vi nära 90 procent av dygnet inomhus. Alla byggnader med en ventilationsanläggning kan enkelt få ren luft, fortsätter Ulf Johansson. Vi har också möjligheter att göra kompletta mätningar av luftkvaliteten både vad avser större partiklar och ultrafina partiklar. Mot den bakgrunden är det svårförklarligt att så många fortfarande saknar något så grundläggande som ren luft inomhus. Camfil Farr är världens ledande tillverkare av filter för ventilationsanläggningar. Företaget är helt svenskägt och har tillverkningsanläggning samt forsknings- och utvecklingsavdelning i Trosa.

Taggar: