TURNÉ FÖR REN LUFT

Report this content

Svenska Camfil Farr inleder idag en europeisk turné för ren inomhusluft, Indoor Air Quality (IAQ). I en mobil utställning med avancerade mätverktyg kartlägger Camfil Farr luftkvaliteten längs turnévägen och jämför den med IAQ-fakta från olika storstäder. Utställningen demonstrerar också hur luftreningsfilter kan förbättra inomhusluften.

Kvaliteten på inomhusluften påverkar människors hälsa och välbefinnande. Den påverkar också arbets- och studieresultat. Kunskapen om inomhusluftens betydelse är samtidigt begränsad.

-       Vi anser att ren inomhusluft är en viktig folkhälsofråga. Därför behöver kunskapen om IAQ förbättras, säger Erik Markman, kommunikationschef på Camfil Farr. Med vår mobila utställning hoppas vi att såväl politiker och media som den breda allmänheten ska förstå hur viktigt det är med ren luft i de lokaler vi vistas i.

Utställningen visar hur den ”osynliga” luften runt omkring oss egentligen ser ut via filmer och mätutrustning. Den innehåller också fyra labb-stationer där besökarna kan lära sig mer om partiklar och luftrening.

-       Vår utställning vänder sig också till kunder och experter. Inom den gruppen är frågan om energieffektivitet ofta avgörande i valet av filterlösning. Med begreppet IAQ - Indoor Air Quality - menar vi luft som inte bara är ren utan också framställd på ett energieffektivt och uthålligt sätt, fortsätter Erik Markman.

Camfil Farrs mobila utställning öppnas nu i Frankfurt och går sedan vidare till Schweiz. I sommar kommer utställningen till Sverige.

Hela turnéplanen finns att se på www.camfilfarr.com/roadshow.

För mer information, kontakta:

Erik Markman
+46 (0)8 545 12 530
erik.markman@camfil.se

Camfil Farr är ett svenskt världsledande företag som med mer än 40 års erfarenhet tillhandahåller ren inomhusluft via energieffektiva filterlösningar som skyddar människor, processer och miljö och främjar hälsa och produktivitet. Företaget har 23 tillverkande fabriker, fyra forskningsanläggningar och mer än 65 säljkontor i hela världen. Camfil Farr har huvudkontor I Stockholm men mer än 90 procent av försäljningen sker internationellt. Företaget har totalt 3,400 anställda och en omsättning på ca SEK 4.5 miljarder. För ytterligare information besök www.camfilfarr.com