Två nya utbildningar startar på Campus Varberg i höst

Report this content

I slutet av augusti och i början på september är det upprop för nya studenter på Campus Varberg. Utbildningsutbudet på Campus Varberg har i höst utökats med två nya utbildningar: Rådgivare bank och placering som ges i samverkan med Campus Ängelholm samt Digital analytiker som ges i samverkan med Yrkeshögskolan i Borås.

Rådgivare bank och placering

Rådgivare, bank och placering är en av två helt nya yrkeshögskoleutbildningar som startar i höst på Campus Varberg. Efterfrågan på rådgivare är stor och branschen har utmaningar att rekrytera rådgivare, både i Halland och i Skåne. Pär Wiik är utvecklings- och utbildningsledare på Campus Varberg och har varit med i ansöksningsprocessen för utbildningen.
– Vi blev kontaktade av Varbergs Sparbank och Handelsbanken med anledning av att de har mycket svårt att rekrytera rådgivare. Vidare kontakter med finansbranschen i Halland och Skåne bekräftar att behovet av denna yrkesroll är mycket stort, varför vi bestämde oss för att ansöka om att få starta en yrkeshögskoleutbildning, säger Pär Wiik.

Nytt samarbete

Utbildningen Rådgivare bank och placering innebär också att Campus Varberg etablerar nytt samarbe med nystartade Campus Ängelholm, som kommer vara satellitort till utbildningen.

Stort engagemang från branschen

Branschen har visat stort intresse och engagemang med flera företag som tagit plats i utbildningens ledningsgrupp, där arbetet med utbildningens kvalitet och utveckling sker.
– Branschen har varit mycket aktiv i arbetet med att tillsammans med oss på Campus Varberg ta fram utbildningsinnehåll och kursinnehåll. De kommer även engagera sig i de studerandes praktiska LIA-kurser (Lärande i Arbete), som är en mycket viktig del i utbildningen, berättar Pär Wiik.
Nu fortsätter arbetet med att tillsammans med ledningsgruppsrepresentanter från Varbergs Sparbank, Handelsbanken, Länsförsäkringar Halland, Falkenbergs Sparbank och Nordea bidrar till kompetensförsörjningen av rådgivare till Halland och Skåne.

Invigning på Varbergs Sparbank

Tisdagen den 3 september invigs utbildningen Rådgivare bank och placering. De studerande välkomnas då till Varbergs Sparbanks lokaler på eftermiddagen för att bland annat möta ledningsgruppsföretagen.

Ny IT-utbildning

Förutom Rådgivare bank och placering utökar Campus Varberg utbildningsutbudet på yrkeshögskolan med ytterligare en IT-utbildning: Digital analytiker. Detta stärker utbildningsutbudet inom data och IT och möjliggör fler samarbeten mellan de studerande och Techarena Varberg som invigdes på Campus Varberg i mars tidigare i år. Utbildningen Digital analytiker ges i samverkan med Yrkeshögskolan i Borås, där Varberg är satellitort.

Följande utbildningar startar på Campus Varberg i höst

Högskoleprogram

Event management, 180 högskolepoäng
ges i samverkan med Högskolan i Borås

Förskollärarutbildningen, 210 högskolepoäng
ges i samverkan med Högskolan i Borås

Handelsekonomiprogrammet, 180 högskolepoäng
ges i samverkan med Högskolan i Skövde

Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) inriktning ämneslärare årskurs 7–9, 60 högskolepoäng
ges i samverkan med Högskolan i Halmstad

Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) inriktning ämneslärare gymnasieskolan, 60 högskolepoäng

Sjuksköterskeprogrammet, 180 högskolepoäng

Studie- och yrkesvägledarutbildningen, 180 högskolepoäng
ges i samverkan med Malmö universitet

Yrkeshögskoleprogram

Digital analytiker (ny utbildning), 400 yh-poäng
ges i samverkan med Yrkeshögskolan i Borås

Elingenjör – elkonstruktör, 400 yh-poäng

IT-projektledare 400 yh-poäng

Laborant, 400 yh-poäng

Logistiker, 400 yh-poäng

Medicinsk vårdadministratör, 400 yh-poäng

Processtekniker – hållbar produktion, 400 yh-poäng

Rådgivare bank och placering (ny utbildning), 400 yh-poäng
ges i samverkan med Campus Ängelholm

Systemutvecklare.NET, 400 yh-poäng

Vatten- och biogastekniker, 400 yh-poäng

Projektledare inriktning vindkraft, 220 yh-poäng

VVS-ingenjör- energi och teknik, 415 yh-poäng

Pär Wiik
Utvecklings- och utbildningsledare Campus Varberg
par.wiik@campus.varberg.se

Campus Varberg är en av Sveriges ledande aktörer för yrkesinriktad utbildning. Vi har till och med fått stå modell för många andra utbildningssatsningar. Campus Varberg erbjuder högskoleutbildningar och yrkeshögskoleutbildningar i nära samarbete med näringslivet. Vi vet vilka kompetenser omvärlden efterfrågar. Varje utbildning på Campus Varberg samverkar med näringsliv och samhälle. Dessa aktörer är med och ställer krav på utbildningens innehåll, aktualitet och kvalitet, och talar om vad som efterfrågas på arbetsmarknaden. De är också en viktig kontaktyta för våra studenter när det gäller praktik, internationellt utbyte och naturligtvis anställningar. Vi är efterfrågade utbildningar.