Varbergs nya techarena invigs

Report this content

Den 12 mars invigs Varbergs nya techarena under namnet Techarena Varberg på Campus Varberg. Arenan kommer bidra med innovativa hållbara digitala lösningar på företagsproblem och även till ett livslångt lärande kopplat till IT, digitalisering och tech.

I takt med att Varberg växer skapas fler möjligheter till samverkan bland annat genom satsningen på en techarena där näringslivet kan utveckla sin konkurrenskraft genom forskning och innovationsarbeten kopplat till digitalisering och tech. Projektet Techarena Varberg drivs tillsammans med Högskolan i Borås som medfinanseiras av den Europeiska Regionala utvecklingsfonden (ERUF) med målet att etablera två fysiska techarenor – en i Varberg och en i Borås med målet att öka innovations- och forskarkapaciteten hos företag i Västsverige. Projektet startade i maj förra året och i år invigs techarenan.

– Invigningen av Techarena Varberg blir startskottet som fortsättningsvis kommer vara öppen för näringsliv, studenter och tech-entusiaster. Utöver möjligheten att träffas över en kopp kaffe eller sitta i vårt open space, kommer vi bjuda in till frukostevenemang, spännande workshops samt bjuda in experter inom olika områden, säger projektledare Micha Björck.

Techarenan kommer hålla öppet tisdagar och onsdagar från vecka 11 med utsikt över hamnområdet på andra våningen i Campus Varbergs lokaler. Press bjuds in att närvara på invigningen. Se program nedan:

Dag och tid: tisdagen den 12 mars klockan 08.00–cirka 12.00.
Plats: Campus Varberg, Otto Torells gata 20. Dagen inleds i Flexibla arean på bottenplan med rundvandrning till Techarena Varberg på plan 2 från huvudingången.

08.00 – Förmiddagen inleds i Flexbla arean på bottenplan med frukost
08.20 – Inledning och välkomnande till alla som deltar (omkring 100 personer)
08.45 – Bandet klipps och följs av rundvandring i Techarena Varberg på plan 2
10.00 – Förmiddagen avrundas med frivilligt mingel i Techarenan.

Läs mer om Techarenan här

Micha Björck
Projektledare för Techarena Varberg
micha.bjorck@alexandersoninstitutet.se
0340-69 74 23

Campus Varberg är en av Sveriges ledande aktörer för yrkesinriktad utbildning. Vi har till och med fått stå modell för många andra utbildningssatsningar. Campus Varberg erbjuder högskoleutbildningar och yrkeshögskoleutbildningar i nära samarbete med näringslivet. Vi vet vilka kompetenser omvärlden efterfrågar. Varje utbildning på Campus Varberg samverkar med näringsliv och samhälle. Dessa aktörer är med och ställer krav på utbildningens innehåll, aktualitet och kvalitet, och talar om vad som efterfrågas på arbetsmarknaden. De är också en viktig kontaktyta för våra studenter när det gäller praktik, internationellt utbyte och naturligtvis anställningar. Vi är efterfrågade utbildningar.