Camurus delårsrapport andra kvartalet 2024

”Hög försäljningstillväxt och starkt finansiellt resultat under andra kvartalet”

Sammanfattning andra kvartalet 2024

April - juni

• Totala intäkter uppgick till 445 (674) MSEK. Justerat för en engångsintäkt om 369 MSEK under Q2 20231, ökade bolagets intäkter med 46% (41% vid CER2).
  • Försäljningen av Buvidal® var 400 (305) MSEK, en ökning om 31% (28% vid CER2), och 10% (6% vid CER2) jämfört med föregående kvartal
  • Royaltyintäkter för Brixadi® var 45 (-) MSEK, en ökning om 73% (75% vid CER2) mot föregående kvartal
  • Rörelseresultatet uppgick till 83 (376) MSEK
  • Resultatet före skatt var 104 (381) MSEK. Justerat för engångsintäkter1 ökade resultatet före skatt med 92 MSEK, en ökning om 763%.
  • Kassabehållningen vid slutet av kvartalet var 2 567 (654) MSEK
  • Data om behandlingseffekt i opioidberoende individer som använder fentanyl publicerades i JAMA Network Open
  • Ansökan om marknadsgodkännande för CAM2029 för akromegali accepterades för granskning av EMA
  • Fas 3-data från ACROINNOVA programmet presenterade vid ACE 2024, ECE 2024 och ENDO 2024

Januari - juni

• Totala intäkter uppgick till 835 (958) MSEK. Justerat för engångsintäkter1 ökade totala intäkter med 246 MSEK, en ökning om 42% (40% vid CER2).
  • Produktförsäljningen av Buvidal var 764 (587) MSEK, en ökning om 30% (29% vid CER2)
  • Royaltyintäkter för Brixadi var 71 MSEK
  • Rörelseresultatet uppgick till 161 (450) MSEK
  • Resultat före skatt var 201 (457) MSEK. Justerat för engångsintäkter1 ökade resultat före skatt med 113 MSEK, en ökning om 129%
  • Intäkter och resultat före skatt för helåret 2024 förväntas i mitten eller övre delen av nuvarande intervall

Viktiga händelser efter perioden

• Positiva finala fas 3-resultat från ACROINNOVA 2 i patienter med akromegali

Finansiell översikt andra kvartalet 2024

• Totala intäkter 445 (674) MSEK
     - varav produktförsäljning 400 (305) MSEK
  • Rörelsekostnader 331 (270) MSEK
  • Rörelseresultat 83 (376) MSEK
  • Resultat för perioden 74 (301) MSEK
  • Resultat före skatt 104 (381) MSEK
  • Resultat per aktie, efter utspädning, 1,25 (5,24) SEK
  • Likvida medel 2 567 (654) MSEK

1) Exklusive en engångsintäkt om 369 MSEK relaterad till FDA-godkännandet av Brixadi i Q2 2023
2) Till fasta växelkurser

Fredrik Tiberg, vd och koncernchef:
”Camurus hade ett framgångsrikt andra kvartal med ökad tillväxt för Buvidal® i Europa och Australien och positiv utveckling för Brixadi® i USA. Evidensbasen för produkterna utökades med flera nya publikationer, bland annat avseende behandlingseffekt i opioidberoende patienter som använder fentanyl. Vår produktportfölj fortsatte avancera med två registeringsansökningar för CAM2029 för behandling av akromegali under granskning, och ett förväntad beslut om godkännande av FDA i oktober 2024 och från EMA kring mitten av nästa år. Parallellt med detta intensifierades prelanseringsarbetet för Oclaiz™ och etableringen av vår kommersiella organisation i USA. Efter perioden meddelades positiva, finala resultat från ACROINNOVA 2 som bekräftade säkerhetsprofilen och långtidseffekt av CAM2029 vid behandling av patienter med akromegali.”

Audiocast
Finansiella analytiker, investerare och media bjuds in till en telefonkonferens med presentation av resultaten idag kl. 14.00 (CET). Telefonkonferensen kan även följas via länk på www.camurus.com eller via extern länk: https://financialhearings.com/event/48850

Tel. 070 776 17 37

Camurus är ett svenskt forskningsbaserat läkemedelsföretag med fokus på utveckling och marknadsföring av differentierade och innovativa läkemedel för behandling av svåra och kroniska sjukdomar. Produkterna baseras på den unika formuleringsteknologin FluidCrystal® samt en omfattande expertis inom alla faser av läkemedelsutveckling. Den kliniska forskningsportföljen innehåller produkter för behandling av beroende, smärta, cancer och endokrina sjukdomar. Utvecklingen sker i egen regi och i partnerskap med internationella läkemedelsbolag. Bolagets aktier är noterade på Nasdaq Stockholm under kortnamnet ”CAMX”. För mer information, se www.camurus.com.

Denna information är sådan som Camurus AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom verkställande direktörens försorg, för offentliggörande den 16 juli 2024, klockan 07.00.