Förändring av antalet aktier och röster i Camurus

Lund — 28 juni 2024 — Under juni 2024 har 675 300 personaloptioner i Camurus personaloptionsprogram ESOP2021/2024 utnyttjats för teckning av motsvarande antal aktier. För att täcka kostnader för sociala avgifter relaterade till programmet har därutöver 98 000 teckningsoptioner avyttrats till Carnegie Investment Bank AB (publ) som därefter har utnyttjat samtliga 98 000 teckningsoptioner för teckning av motsvarande antal aktier.

I syfte att säkerställa att bolaget kan fullgöra sina åtaganden enligt det av årsstämman 2024 beslutade långsiktiga incitamentsprogrammet för anställda i Camurus-koncernen (Prestationsaktieprogram 2024/2027) har Camurus under juni 2024 också emitterat 240 000 C-aktier till Carnegie Investment Bank AB (publ). Samtliga C-aktier har återköpts av Camurus och med stöd av omvandlingsförbehåll i bolagsordningen omvandlats till stamaktier.

Till följd av utnyttjandena som skett inom ramen för ESOP2021/2024 och C-aktieemissionen med efterföljande återköp och omvandling som skett inom ramen för Prestationsaktieprogram 2024/2027 har antalet aktier och röster ökat med 1 013 300.

Före utnyttjandet fanns sammanlagt 57 623 618 aktier i Camurus, motsvarande 57 623 618 röster. Per den 28 juni 2024 finns det sammanlagt 58 636 918 aktier i Camurus, motsvarande 58 636 918 röster.

Camurus är ett svenskt forskningsbaserat läkemedelsföretag med fokus på utveckling och marknadsföring av differentierade och innovativa läkemedel för behandling av svåra och kroniska sjukdomar. Produkterna baseras på den unika formuleringsteknologin FluidCrystal® samt en omfattande expertis inom alla faser av läkemedelsutveckling. Den kliniska forskningsportföljen innehåller produkter för behandling av beroende, smärta, cancer och endokrina sjukdomar. Utvecklingen sker i egen regi och i partnerskap med internationella läkemedelsbolag. Bolagets aktier är noterade på Nasdaq Stockholm under kortnamnet ”CAMX”. För mer information, se www.camurus.com.

Denna information är sådan information som Camurus AB är skyldigt att offentliggöra enligt 4 kap. 9 § lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 28 juni 2024 kl. 7.00.