Nordiska tv-vanor kartlagda:    Kunskapsglapp bland svenska tv-tittare

Report this content

Svenskar investerar gärna i en ny modern platt-tv. Men få har rätt kunskap för att utnyttja tekniken fullt ut – exempelvis har knappt tre av tio svenskar HD-kanaler i hemmet, jämfört med nästan sex av tio norrmän. Dansken myser gärna ner sig i tv-soffan, hela sju av tio danskar uppger att de somnat framför tv:n den senaste månaden. Finländarna är minst intresserade av tv-utrustning men ser tv-tittande som en viktig del i vardagen.

Det visar en omfattande nordisk undersökning* om tv-vanor som tv-distributören Canal Digital låtit genomföra bland drygt 4 000 respondenter i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Kunskapsglapp
Nästan fem av tio svenskar investerar gärna i en ny HDTV. Men fyra av tio har bristande kunskap om hur man använder tv:ns funktioner.
- Har man inte en HD-box och HD-kanaler i sitt abonnemang kan man inte se på tv i HD-kvalitet, oavsett hur modern tv man har. Undersökningen visar att det fortfarande finns ett kunskapsglapp bland svenska tv-tittare, säger Mats Almgren, vd på Canal Digital.

Finländare och svenskar tittar mest
Svenskar och finländare är mest tv-intresserade i Norden. Hela 43 % av finländarna och 31 % av svenskarna uppger att tv-tittande är en viktig del av vardagen. Närmare hälften av danskarna är dock helt ointresserade av att se på tv.

Flest danskar somnar framför tv:n
Undersökningen visar även att sju av tio danskar somnat framför tv:n den senaste månaden. Om det beror på tråkig dansk tv eller att danskarna helt enkelt är lite tröttare än sina nordiska grannar framgår inte av undersökningen.

*Fakta om undersökningen

Sverige 31 %
Norge 28 %
Danmark 26 %

För mer information vänligen kontakta:
Martina Zetterkvist, Informationsansvarig Canal Digital
E-mail: martina.zetterkvist@canaldigital.se

Om Canal Digital
Canal Digital är Nordens största digital TV-operatör. Närmare tre miljoner nordiska hushåll får TV direkt eller indirekt från Canal Digital, som är helägt av norska Telenor. Canal Digital erbjuder runt 100 TV-kanaler och ett antal interaktiva tjänster via satellit, kabel och bredband. För ytterligare information besök www.canaldigital.se.