Ny undersökning från Canal Digital visar: Johan Glans Skånes mest populära tv-personlighet

Report this content

Komikern, ståupparen och skådespelaren Johan Glans är Skånes överlägset mest populära tv-personlighet. Glans än dubbelt så populär som tvåan, programledaren Anne Lundberg.  På tredje plats kommer en annan stor humorprofil – Malmöiten Hasse Alfredsson.  Sist i undersökningen placerar sig Anna Anka.

Det visar en undersökning* som tv-distributören Canal Digital låtit genomföra bland över 500 respondenter inför Hem och Villa-mässan som pågår i Malmö mellan den 3 och 6 mars.

-      Oj, man tackar! Jag har alltid sagt att skåningar har god smak och gott omdöme. Nu är det bevisat. Skämt åsido, jag blev väldigt glad för det här. Jag vet inte varför folk röstar på mig, jag försöker bara följa min instinkt och göra sådant som jag själv skulle tycka var roligt och bra, säger Johan Glans.

-      Johan Glans är en värdig vinnare och vi är inte helt överraskade av resultatet. Vi vet att Johan är väldigt populär bland tv-tittarna. Vi försökte också få tag på Anna Anka för en kommentar men hon säger inte ett kvack, säger Mats Almgren, vd på Canal Digital.

Tolv Skånska tv-profiler rankades
Tolv av Skånes mest kända tv-profiler listades i undersökningen. Flest röster (26,5 procent) kammade Johan Glans hem. Glappet ner till tvåan var stort – Anne Lundberg som placerade sig på andra plats fick 12,1 procent av rösterna. Sist placerade sig Anna Anka med enbart 1 procent av rösterna.

-         Jag har bara pratat med Anne Lundberg en gång tidigare, men om vi träffas igen ska jag definitivt påpeka det här för henne, säger Johan Glans.

Mest populär både bland män och kvinnor
Johan, som var mest populär både bland kvinnor och män (27 procent jämfört med 26 procent), är framöver aktuell i ett antal tv-produktioner.

-         Jag är inblandad i flera olika projekt, bland annat en komediserie i veterinärmiljö som jag hoppas på, och så ska jag försöka hinna titta förbi i Parlamentet också någon gång när jag inte spelar teater, säger Johan Glans.

Han passar även på att tacka de som röstade på honom i Canal Digitals undersökning.

-         Tack ska ni ha! Jag blev väldigt glad och rörd av det här. Och ni får pengarna på era konton innan helgen, säger Johan Glans skämtsamt.

1) Vilken är din favorit bland följande skånska tv-personligheter
Johan Glans                          27 %
Anne Lundberg                      12 %
Hasse Alfredsson                   12 %