Ny undersökning inför mellandagsrean: Endast en av tio kunder kan få samma TV-bild de lockas av hos elektronikkedjorna

Ny undersökning från Novus och Canal Digital

På juldagen startar elektronikkedjornas högtid – mellandagsrean. Då säljs många av totalt 850 000 nya TV-apparater i år. Men trots att bilden anses viktigare än priset vid köp av TV, vet bara en av tio hur man får det utlovade bildkvalitén väl hemma och bara två av tio får information om det i samband med köp. Det visar en undersökning av Novus gjort bland svenska barnfamiljer på uppdrag Canal Digital.

I Sverige är TV-konsumenterna noga med att ha så bra bild som möjligt när de ska se film och sport därhemma. HD-kvalitet är numera standard på tv-apparater och HDTV-penetrationen för svenska hushåll är 120 procent. I Sverige är TV-konsumenterna noga med att ha så bra bild som möjligt när de ska se film och sport därhemma.

Novus har på uppdrag av Canal Digital undersökt den målgrupp som i störst utsträckning har fler än en TV i hushållet; barnfamiljer, och deras kunskap och attityd kring HDTV. Undersökningen visar på att många av kunderna med nya TV-apparater inte har en aning om hur de får ut den utlovade bildkvaliteten när de kommer hem från varuhuset.

Undersökningen visar att de flesta konsumenter hamnar vilse i handelns stora säljfest under mellandagsrean – och det är inte priset det handlar om. De flesta tillfrågade uppger att de väljer TV efter bildkvalitet framför pris, men samtidigt säger endast två av tio att de blivit informerade om vilka förutsättningar och tekniska komponenter som krävs för få bilden på TV:n de ser i varuhuset.

– När HD numera är standard på de flesta TV-apparater måste vi bli bättre på att upplysa konsumenterna om att det krävs mer än en TV för att du ska kunna få bild med HD-kvalitet. Det är ett gemensamt ansvar som vi tv-operatörer, TV-tillverkare och handeln delar, säger John Nordin, VD, Canal Digital.

Det råder ett stort kunskapsglapp kring HDTV. Endast 15 procent av de tillfrågade anser sig ha goda eller mycket goda kunskaper om vad HDTV är och endast 9 procent har kunskap om vilka komponenter som behöver vara anpassade för HD för att kunna få HD-kvalitet på sin TV. Till exempel känner inte 68 procent av de tillfrågade till att digitalboxen behöver vara HD-anpassad.

– Ett av de vanligaste misstagen kunderna gör är att de har en digitalbox som inte är HD-anpassad eller att de använder en scartkabel istället för en HDMI-kabel och då förstår vi att många känner sig lurade på sin TV-upplevelse när bildkvaliteten inte håller vad den lovar, säger John Nordin.

Det visar undersökningen:

- 79% svarade att bildkvalitet är viktigast vid köp av ny TV. 44 % angav pris som viktigast.

- 43% angav att de inte har goda kunskaper om HDTV

- 44% angav att de tittar på HDTV idag, men endast 36% angett att de har en HD-digitalbox eller HD-modul vilket krävs för HD-kvalitet.

-  9% svarade rätt på vilka komponenter som behöver vara HD-anpassade för att få HD-kvalitet på sin TV, vilket också är en paradox med de 44% som svarade att de ser på HDTV.

- 22% säger sig ha fått information om HDTV i samband med köp av TV.

Fakta: HDTV-marknaden (Källa: Elektronikbranschen)

-  Det har hittills sålts 5,2 miljoner HDTV-apparater i Sverige (2011)

- Under 2012 beräknas elektronikhandeln sälja över 850 000 TV-apparater, majoriteten HDTV

- 60% av försäljningen sker under årets sista fyra månader och försäljningen toppas under mellandagsrean.

- HD är standard på TV-apparater över 32 tum i storlek

- HDTV-penetrationen för svenska hushåll är 120%

Fakta: Så får du HD-kvalitet i din HDTV

Många kunder tror att det räcker med HDTV för att få HD-kvalitet. Men detta krävs också:

- Rätt TV-operatör som har utsändningar i HD-kvalitet. HD-format kräver mycket bandbredd och kvaliteten på HD-sändningarna varierar därför stort. HD-sändningar via marknätet eller bredband är oftast av lägre bildkvalitet än TV som sänds via satellit och tas emot med parabol.

- Rätt TV-kanaler. TV-sändningar måste vara i HD-format och antal HD-kanaler skiljer sig stort emellan olika operatörer.

- Rätt digitalbox. Alla som ser på digital-TV har idag antingen en digitalbox eller TV-modul inbyggd i TV:n. Det krävs att även dessa är HD-anpassade, vilket 68% av tillfrågade inte känner till.

- HDMI-kabel. Säkerställer att bild och ljud överförs digitalt utan kvalitetsförlust mellan box och TV. Ett av de vanligaste misstagen konsumenterna gör är att använda scart-kabel. Endast 26% av de tillfrågade hade koll på att HDMI-kabel är en förutsättning för att få HDTV.

Maria Sundvik, PR- & Informationsansvarig, Canal Digital, tel. 0709 11 88 51, e-mail: maria.sundvik@canaldigital.se

Om Canal Digital

Canal Digital är Nordens ledande TV-distributör med över 100 tv-kanaler och interaktiva tjänster som används av närmare tre miljoner tittare varje dag. Vi erbjuder det bredaste utbudet med bäst ljud och bild till den mest avancerade tekniken. Med Canal Digitals tjänster kan tv nu ses när som helst – var som helst! För ytterligare information, vänligen besök oss på www.canaldigital.se.

Taggar: