Stockholmarnas bästa utsiktsplatser inför bröllopet Tv-soffan toppar listan, följt av Slottsbacken

Report this content

Intresset för det kungliga bröllopet är stort bland huvudstadens invånare. Fyra av tio stockholmare uppger att de kommer att följa bröllopet. Var tionde kommer att stå längs med kortegevägen, men den populäraste utsiktsplatsen är tv-soffan. Nästan en fjärdedel av stockholmarna kommer att följa evenemanget via tv-sändningarna.

Det visar en undersökning som tv-distributören Canal Digital låtit genomföra bland drygt 1 000 stockolmare¹.

Slottsbacken populär
För dem som kommer att följa bröllopet på plats rekommenderar stockholmarna Slottsbacken som bästa utsiktsplats, följt av Kungsträdgården, Skeppsbron och Djurgården.

– Vill man trängas ska man alltså bege sig till Slottsbacken. Men vill man undvika trängsel så verkar Stureplan vara rätt plats, som minst antal stockholmare rekommenderar, säger Jenny Pedersén, Informationsansvarig på Canal Digital.

Kvinnor lockas mest
Intresset för evenemanget är allra störst bland kvinnor. Nästan hälften (46 %) av kvinnorna i Stockholm kommer att följa festligheterna, varav tre av tio via tv-sändningarna. Men fortfarande har var fjärde stockholmare inte bestämt sig om de ska följa bröllopet.

Yngst och äldst visar störst intresse
Störst intresse visar 15-22-åringarna. Hela 43 procent kommer att följa bröllopet och var femte (19 %) kommer att stå längs kortegevägen. Näst störst intresse visar åldersgruppen 56 plus. Två av fem (40 %) kommer att följa evenemanget. De föredrar dock att följa bröllopet från tv-soffan.

¹ Fakta om undersökningen

• Metod: Webbundersökning
  • Tidsperiod: 2010-06-08 till 2010-06-15
  • Undersökningsföretag: Cint och Hero Kommunikation
  • Urval: Representativt urval av Stockholms befolkning
  • Antal respondenter: 1 095

Kommer du att följa det kungliga bröllopet den 19 juni?

1.    Ja, jag kommer följa tv-sändningen
(23,3 %)
2.    Ja, på plats i Stockholm
(11,8 %)
3.    Ja, på annat sätt (exempelvis radio eller webb)
(4,7 %)
4.    Nej
(35,4 %)
5.    Vet ej
(24,7 %)

Vilken plats skulle du rekommendera någon som vill följa bröllopet på plats?

1.    Slottsbacken
(2,8 %)
10. Vet ej
(37,4 %)

För mer information vänligen kontakta:
Jenny Pedersén, Informationsansvarig Canal Digital
E-mail: jenny.pedersen@canaldigital.se

Om Canal Digital
Canal Digital är Nordens största digital TV-operatör. Närmare tre miljoner nordiska hushåll får TV direkt eller indirekt från Canal Digital, som är helägt av norska Telenor. Canal Digital erbjuder runt 100 TV-kanaler och ett antal interaktiva tjänster via satellit, kabel och bredband. För ytterligare information besök www.canaldigital.se.