Sverigepremiär för 3DTV-sändning publikt: Äntligen dags för svenskarna att uppleva sport live i 3D på puben

Report this content

För första gången i Sverige sänds 3DTV publikt för allmänheten. Canal Digital, CANAL +, Panasonic och O’Learys gör det möjligt att se fotboll live i 3D både från TV-soffan och med polarna på puben. Den 19 mars visas CANAL + sändning av derbyt Real Madrid - Atletico Madrid exklusivt för Canal Digitals alla kunder och gäster på krogar med Canal Digitals sändningstillstånd.

Har du hört talas om 3D-sändningar men ännu inte köpt en 3DTV? Har du kanske redan sett blåa Avatar-figurer eller köttbullar sväva fritt i biografen? Är du dessutom nyfiken på att se världens bästa sportprofiler springa förbi dig mitt framför näsan? Då ger Canal Digital dig chansen att ta del av mer, bättre och direktsänd 3D-underhållning, både i TV-soffan och på puben.

I samarbete med CANAL +, Panasonic och O’Learys visar Canal Digital Sveriges första publika 3DTV-sändning. Den 19 mars har du möjlighet att njuta av en äkta tredimensionell sportupplevelse live i sällskap med dina bästa vänner och andra fotbollsfans på puben. Real Madrid – Atletico Madrid visas exklusivt för alla Canal Digitals kunder och gäster på krogar med Canal Digitals sändningstillstånd.

– Om man kombinerar spänningen i ett direktsänt fotbollsderby med sensationen av 3D och stämningen på puben tror jag man lyckas få en ultimat sport- och TV-upplevelse. I samband med att vi nu lanserar 3D till våra kunder slår vi på stora trumman och utnyttjar våra unika rättigheter att även sända matchen till pubar och krogar, säger Canal Digitals VD Mats Almgren.

Canal Digital kommer även att visa CANAL + premiär av Allsvenskan och El Clasico live i 3D. För att kunna se matcherna hemifrån behövs en 3DTV med tillhörande glasögon och en HD-box. De tekniska förutsättningarna för 3DTV passar sig allra bäst via parabol. Canal Digital har sedan våren 2010 testat 3D-tekniken och är även störst i Norden gällande HDTV som också kräver bättre sändningskapacitet.

3DTV Fakta

Tredimensionella bilder förkortas ofta till 3D och heter egentligen stereoskopiska bilder. 3DTV ger illusionen av djup i en 2-dimentionell bild. För att kunna se 3D-sändningar behövs en 3DTV med tillhörande glasögon samt en HD-box.3DTV-signaler förbrukar mer sändningsutrymme än vanliga digitala tv-signaler vilket gör att Canal Digitals satellitplattform med betydligt mycket större utrymme lämpar sig allra bäst för 3D och HDTV. Canal Digital var första TV-operatör i Norden att testa 3D-tekniken i samband med att Eurosport och Panasonic visade Franska Öppna i maj 2010. Även Panasonics sändningar av Stockholm Open 2010 distribuerades med hjälp av Canal Digitals satellit.

Canal Digitals hittills planerade 3D-sändningar under mars - april

La Liga, Derby: Real Madrid – Atletico MadridPremiären av AllsvenskanLa Liga, ”El Clasico”: FC Barcelona – Real Madrid

Läs mer om 3DTV på http://www.canaldigital.se/3dtv

För ytterligare information och fler pressbilder, vänligen kontakta:

Martina Zetterkvist, PR- och informationsansvarig Canal Digital

Telefon: 08 772 26 66

E-post: martina.zetterkvist@canaldigital.se

Om Canal Digital

Canal Digital är Nordens största digital TV-operatör. Närmare tre miljoner nordiska hushåll får TV direkt eller indirekt från Canal Digital, som är helägt av norska Telenor. Canal Digital erbjuder över 100 TV-kanaler och ett antal interaktiva tjänster via satellit, kabel och bredband. För ytterligare information besök www.canaldigital.se.

Taggar: