En femtedel av TV-tittandet går till zappande

TV-tittande är ett folknöje, men en femtedel av tiden går åt till att zappa mellan olika kanaler. Detta visar Canal Digitals kundpanelsundersökning som genomförts bland cirka 1 200 TV-tittare runt om i landet.

Undersökningen visar att cirka 30 % av personerna i panelen ägnar en femtedel av tiden till zappande. Av hänsyn till omgivningen är zappande något man helst gör när man är ensam. Hela 83 % zappar i sin ensamhet, medan enbart 7 % rycker i fjärrkontrollen när de har sällskap. Vem bestämmer då? 58 % av panelmedlemmarna svarar att det är mannen som ”äger” fjärrkontrollen när familjen tittar på TV. – Som TV-distributör är det intressant att följa konsumentbeteenden med syfte att kunna förbättra och utveckla olika tjänster gentemot kunderna. I just denna undersökning kan vi se att kunderna uppskattar ett brett utbud, säger Jarl Söderman, Canal Digital Sveriges VD. Under reklampauser inträffar nästan hälften av allt zappande (46 %). Minst benägen av att zappa är man om någon i familjen faktiskt vill byta kanal. Endast en procent av de svarande säger sig vara intresserade av att byta kanal då. Om undersökningen 1 258 TV-tittare i åldrarna 18 år och uppåt har svarat på Canal Digitals webbenkät.