Fortsatt vinst för Canal Digital Sverige

Canal Digital Sverige fortsätter att gå med vinst. Förra året kunde företaget visa ett resultat efter finansiella poster på 139,4 miljoner kr. Det är en ökning med 12 miljoner jämfört med 2004.

– De här positiva siffrorna beror bland annat på att vi äntligen fått avkastning på de stora volymökningar som vi haft de senaste åren och effektiviserat vår kostnadskontroll, säger Patrik Hofbauer, VD för Canal Digital Sverige. Även företagets omsättning steg under 2005. Jämfört med året innan ökade den med fyra procent, från 1,570 miljarder kronor till 1,632 miljarder kronor. Volymtillväxten beror både på en framgångsrik nyförsäljning och på en låg avhoppsfrekvens. – Vi har en väldigt trogen kundkrets vilket naturligtvis beror på att vi kan erbjuda dem en bra produkt med hög kvalitet, säger Patrik Hofbauer. Canal Digital fortsätter att vidareutveckla sitt program- och tjänsteutbud. Bland annat fortsätter den stora satsningen på HDTV och bredbands-TV. Canal Digitals positiva utveckling sker inte uteslutande i Sverige, utan är en genomgående trend också i de övriga nordiska länderna. Canal Digital, som ägs av norska Telenor, har haft en oavbruten tillväxt av abonnenter sedan 1999 och levererar idag TV till mer än tre miljoner hushåll i norden.