HDTV-kunder nöjda trots få kanaler

Ett blygsamt utbud och vissa teknikproblem drar inte ner betyget från majoriteten av Canal Digitals tittare. Över 64 procent är nöjda med sin HDTV-investering. Det visar en undersökning som företaget gjort bland sina abonnenter.

Mer än 72 procent säger att de är mest nöjda med bildkvaliteten och närmare 88 procent anser att det är en tydlig, stor eller mycket stor skillnad jämfört med vanlig digital-TV.

– Att våra HDTV-kunder är nöjda ger en tydlig bild av styrkan hos HDTV. De undersökningar som är gjorda både nationellt och internationellt visar även på att intresset för HDTV är mycket stort och att det finns en betalningsvilja för denna typ av tjänst. Detta framförallt med bakgrunden av att försäljningen av stora platta TV-skärmar ökar enormt, säger Patrik Hofbauer, VD för Canal Digital.

Canal Digitals HDTV-kunder vill helst se mer sport, 43 procent uppger detta. 29 procent vill se mer film och 11 procent vill ha mer program om natur och vetenskap.

Lite mer än en tredjedel, 35 procent, säger att de inte är beredda att vänta längre på att ett större programutbud i det nya HD-formatet. 42 procent kan tänka sig vänta ett halvår och 12 procent upp till ett år.

– Vi strävar hela tiden efter ett bredare utbud. I dag har vi fyra kanaler som sänder i HD, CANAL+ HD, Discovery HD, nöjeskanalen VOOM samt SVT HD och vi kommer även att sända matcher ur Elitserien i HD-format. Och till nästa sommar kommer minst en tre-fyra HD-kanaler till att vara aktuella, säger Patrik Hofbauer.