Mora storsatsar på bredbands-TV från Canal Digital

Canal Digital Sverige har vunnit upphandlingen att leverera både kabel- och bredbands-TV till den kommunala fastighetsförvaltaren Morastrands hushåll.

I stark konkurrens från bland annat Morastrands tidigare TV-leverantör Com Hem har Canal Digital fått uppdraget att under de kommande fem åren leverera såväl analog kabel-TV som digital kabel- och bredbands-TV till samtliga 1 800 hushåll som Morastrand förvaltar.

”Det är mycket positivt att Morastrand som kommunalägt fastighetsbolag väljer att satsa på fiberbaserad bredbands-TV i så stor utsträckning. Vi ser att allt fler fastighetsbolag ser möjligheterna med denna teknik och byter ut sina traditionella kabellösningar mot fiber, dvs. bredbands-TV. Som första bredbands-TV-distributören i Sverige ser vi att vi har den erfarenheten som krävs för att Morastrand ska bli en nöjd kund”, säger Patrik Hofbauer, VD för Canal Digital Sverige

Morastrand gör en storsatsning på bredbands-TV i och med sin satsning på ett öppet kommunikationsnät där samtliga hushåll ska få tillgång till bredbands-TV under 2008 via kommunikationsoperatören OpenNet.

”Vi satsar på bredbands-TV och en öppen lösning för att vara väl förberedda på de framtida krav och tjänster som våra kunder kommer att ställa. Vi har ett mycket bra samarbete med Canal Digital och hoppas mycket på vad vår bredbands-TV-lösning med dess valmöjligheter har att ge framöver", säger Jan Djos, marknads- och IT-ansvarig på Morastrand AB.

Canal Digital kommer att leverera ett analogt basutbud bestående av 12 TV-kanaler som ingår i hyresavgiften. Därtill kan varje enskilt hushåll välja bland ett stort urval av digitala betal-TV-paket. Parallellt med detta bygger Morastrand ut sitt öppna fiberbaserade lägenhetsnät för att kunna leverera ett flertal tjänster, däribland bredbands-TV och IP-telefoni till samtliga hushåll. Nätet beräknas vara klart under 2008.