Starkt resultat för Canal Digital Sverige AB under 2004

Tack vare en fokuserad strategi på den svenska marknaden för betal TV samt en stark bas av nöjda kunder kan Canal Digital Sverige AB visa på ett markant ekonomiskt genombrott. Årsredovisningen för 2004 visar en omsättningsökning från lite drygt 1 miljard 2002 till 1.5 miljarder 2004, och det samlade resultatet har på bara ett år vänts från minus till plus 127 miljoner kronor.

Canal Digital Sverige, som idag levererar TV till knappt en miljon svenska hushåll, har passerat en milstolpe och kan för första gången presentera ett starkt överskott. Det goda resultatet kommer från flera års massiva investeringar i marknaden för att erbjuda det mest attraktiva TV-utbudet till TV-tittarna, vilket i kombination med fokus på service till befintliga kunder givit en låg kundomsättning. Tack vare den höga prioriteten på att lansera nytt TV-innehåll såsom SÄSONGSKORTET (alla Allsvenskan- och Elitseriematcher live), TV4 Film, CANAL+ fem nya kanaler, filmkanalen Showtime med mera har Canal Digital Sverige ökat från 388 000 hushåll med parabol till 411 000 under 2004. Förutom hushåll med parabol når Canal Digital 524 000 kabelhushåll med TV-signal. Under 2004 var Canal Digital först ut med Bredbands TV i Sverige och idag kan över 100 000 hushåll ta del av bredbands TV från Canal Digital. ”Resultatet för 2004 är ett bevis på att vår strategi om att vara den främsta distributören av TV i Sverige lyckats – inte minst hos våra kunder som trivs hos oss tack vare vår förmåga att hela tiden erbjuda dem en bättre produkt med många attraktiva kanaler och med bra innehåll. Detta tillsammans med en hög standard på kundservice har givit oss en bra position på marknaden vilket är den bästa utgångspunkten för ytterligare framgång”, säger VD Jarl Söderman. ”Att vi nu tjänar pengar betyder inte att vi stoppar upp våra investeringar och lutar oss tillbaka. Vi kommer fortsätta se till att erbjuda den bästa TV-upplevelsen, det vi själva kallar Riktig Digital TV”, fortsätter Jarl Söderman och framhäver följande nyheter för Canal Digitals kunder under 2005: · Disney Channel och den nya Toon Disney lanseras i augusti i år och blir tillgängligt för alla Canal Digitals Familjepakets-kunder utan extra kostnad. · Sveriges och Nordens första HD-TV kanal lanseras i samarbete med CANAL+ i september i år. · Alla Canal Digitals parabolkunder ges möjlighet att få TV-signal från Canal Digital i upp till fyra TV-apparater i hemmet. · Alla CANAL+ 8 kanaler blir tillgängliga för Canal Digitals kunder i september · Digitala PVR-boxar med hårddisk för inspelning finns tillgängliga för alla Canal Digitals kunder. · Riktig Video On Demand (film och evenemang på beställning) levereras via bredbands TV · Det nya digitala kanalpaketet för Canal Digitals kabel TV kunder är framtaget - Maximus Canal Digitals positiva utveckling sker inte uteslutande i Sverige, utan är en genomgående trend också i de övriga nordiska länderna. Canal Digital, som ägs av norska Telenor, har haft en oavbruten tillväxt av abonnenter sedan 1999 och levererar idag TV till mer än tre miljoner hushåll i norden.