Candidator DGC kopplar greppet om Specma Group

Specma Group har precis firat sitt 100 årsjubileum och nu gått in på sitt 101 verksamhetsår. Specma är idag ca 850 medarbetare världen över. När en ny IT-leverantör skulle upphandlas var dessa medarbetare i största fokus då användarupplevelsen var det viktigaste i leveransen. Upphandlingen vanns av Candidator DGC som nu startar ett strategiskt partnerskap tillsammans med Specma.

"Det känns helt rätt att vi har valt Candidator DGC som strategisk partner. Under upphandlingen har vi lärt känna varandra och att personkemin stämde var en viktig faktor i vårt beslut. Det vi framförallt efterfrågat i leveransen är transparens, skalbarhet och fokus på användarupplevelse. Vi är glada över att ha hittat en IT-partner som kan utmana oss och hjälpa oss att driva vår verksamhet framåt." säger Marcus Brundin, Head of Group IT på Specma Group.

I upphandlingen visade Candidator DGC upp sitt proaktiva arbetssätt och en klar och tydlig samverkansmodell. Genom det egenutvecklade leveransverktyget Cendot får kunden alltid en transparent leverans med insyn i all data. Då Specma har verksamhet i bland annat Brasilien och Shanghai var det därför viktigt med en leverans som täckte in samtliga medarbetare världen över och erbjöd support dygnet runt.

Tillsammans med Marcus Brundin och Oskar Smedendahl på Specma har Candidator DGC tagit fram en ny grundstrategi med flera transitionstrategier för att hantera all IT inom bolaget. Målet är att applicera denna strategi i fler bolag inom Specma Group.

"Vi kommer att vara Specmas IT-avdelning, vi har redan byggt upp ett nära samarbete och vi ser Marcus och Oskar som våra kollegor. Båda sidor är extremt nöjda och i denna leveransen finns alla förutsättningen att leverera en bra användarupplevelse, vi är mycket positiva till att vi kommer uppnå en overkligt bra kundnöjdhet." säger Tobias Hallengren på Candidator DGC.

Tobias Hallengren, försäljning Candidator DGC, tobias.hallengren@candidator.se, +46 322 671033

Marcus Brundin, Head of Group IT på Specma Group, marcus.brundin@specma.com, +46 31 89 17 55

Om Specma

Specma Group grundades 1918 och nu har 101 år i branschen. Idag omsätter de 1,7 miljarder och har ca 850 medarbetare i både USA, Europa och Kina. Specma Group är en partner till kunder inom tillverkande industri, processindustri och hydraulisk eftermarknad. De tillverkar hydraulikkomponenter till marknadens mest avancerade lednings-, hydraulik- och centralsmörjsystem av världsledande tillverkare.

Tillsammans med Hydra-Grene A/S i Danmark så bildar de HydraSpecma Group. Med över 1200 anställda över hela världen är de den ledande Hydraulikpartnern i Skandinavien med kontor i Danmark, Sverige, Finland, Polen, Storbritannien, Kina, Indien, Brasilien och USA.

Om Candidator DGC

Candidator DGC är ett framgångsrikt företag inom IT-drift med en omsättning på cirka SEK 1 miljard. Det bildades 2018 då de EQT-ägda företagen Candidator och DGC sammanfördes i en grupp under EQT:s ledning. Under år 2019 kommer bolagen att integreras fullt ut med nytt namn. Den nya koncernen besitter en bredd som spänner över kundanpassade IT-drifttjänster till kompletta outsourcingtjänster på den svenska och nordiska marknaden. Företaget har en kraftig tillväxtagenda och ägs till nittio procent av private equity-bolaget EQT.

Marcus Brundin, Head of Group IT på Specma Group