Bokslutskommuniké 2013

Stark organisk volymtillväxt och förbättrat rörelseresultat

Fjärde kvartalet

• Volymökning med 8,0 % i det fjärde kvartalet, främst förklarat av nya kunder inom segmentet Övriga marknader.
  • Nettoomsättningen ökade med 2,3 % till 470,0 Mkr (459,2). Justerat för förändrade valutakurser uppgick ökningen till 3,0 %.
  • Det underliggande rörelseresultatet uppgick till 28,3 Mkr (29,6), en minskning med 4,5 %, främst förklarat av bränder i anläggningar tillhörande två av Candykings leverantörer under oktober månad samt negativa valutaeffekter.

Januari till december 2013

• Volymen ökade med 5,9 %, förklarat både av nya kunder och tillväxt på befintliga kunder.
  • Nettoomsättningen ökade med 0,7 % till 1 760,9 Mkr (1 748,0), vilket kan jämföras med en ökning på 2,1 % justerat för förändrade valutakurser.
  • Det underliggande rörelseresultatet uppgick till 99,6 Mkr (94,4), en ökning med 5,5 %, förklarat av ökad nettoomsättning och effekter från kostnadsbesparingsprogram som dock motverkas av bränderna i anläggningar tillhörande två leverantörer samt ökade avskrivningar, drivna av fortsatt expansion.
  • Underliggande EBITDA uppgick till 156,8 Mkr, vilket är det högsta EBITDA resultatet någonsin.

2013 visade på en rekordhög underliggande EBITDA om 156,8 Mkr och en organisk volymtillväxt om 5,9 %. Under 2013 har ett antal effektiviseringsprogram i kombination med kund- och konceptinitiativ varit de huvudsakliga orsakerna till förbättringen av tillväxt och vinst. Det är tillfredsställande att se att både nya och befintliga kunder bidrog till tillväxten, vilket bevisar attraktionskraften i våra koncept och varumärken”, säger David von Laskowski, VD och koncernchef på Candyking.”

David von Laskowski, VD och koncernchef, +46 (0)8 795 03 00
Johan Lindgren, Group CFO & VP Business Support, +46 (0)8 795 03 00

Informationen lämnades för offentliggörande den 28 februari 2014, kl. 13.00.

Candyking grundades 1984 och är den ledande aktören inom lösviktsgodis i Norden, Storbritannien och Irland samt har verksamhet i Polen, Tjeckien, Slovakien och Ungern. Candyking som idag finns på fler än
10 000 försäljningsställen erbjuder butiker ett helhetskoncept som inkluderar produkter, inredning samt tillhörande butiks- och logistiktjänster. Candykings koncept och varumärken inom konfektyr är Candyking, Karamellkungen, Premiyum och Candyking Favourites. Candyking är även den ledande lösviktsaktören inom natursnacks i Sverige och Finland under varumärket Parrot’s. Bolaget hade cirka 1 000 medarbetare och omsatte cirka 1,75 miljarder kronor 2012. Mer information finns tillgänglig på
www.candyking.com.