Candyking får ny ägare

Candyking, en betydande aktör inom lösviktsgodis i Norden, Storbritannien, Irland och Polen, får ny ägare. nuvarande  koncernchef, Dani Evanoff, övertar genom ett nytt bolag Candyking från nuvarande ägaren, investeringsfonden Accent Equity 2008.

Dani Evanoff startade Godisprinsen som förvärvades av Candyking 2008. Efter förvärvet var Dani under flera år aktiv i koncernledningen för Candyking. Han har därefter skapat egna koncept inom området  snabbrörligakonsumentvaror och tillträdde som  koncernchef i Candyking sommaren 2016. Candyking skapades av entreprenören Christer Forsman 1984 och blir nu återigen lett av en sann entreprenör.

–  ”Det är med stor respekt och ödmjukhet jag nu tar över stafettpinnen för att tillsammans med mina medarbetare bygga ett mästarföretag av Candyking. Ett bolag som ska bli en ledande aktör inom snabbrörliga konsumentvaror” säger Dani Evanoff.

– Dani Evanoff har drivet som krävs för att ta Candyking vidare i en hårt konkurrensutsatt marknad, säger Jan Ohlsson, ordförande i Candykings styrelse. Vi önskar Dani och hans medarbetare ett stort lycka till på deras fortsatta resa tillsammans.

Den nu aktuella affären är villkorad av godkännande under Candykings obligationslån, vilket förväntas i slutet av januari 2017. Fram till dess fortsätter även diskussionerna och arbetet avseende bolagets långsiktiga finansiering med bolagets obligationsinnehavare.

Candyking-gruppen omsatte 2015 ca 1,5 miljarder kronor och är därmed den ledande aktören på området lösviktsgodis i Norden, Storbritannien, Irland och Polen. Candyking som idag finns på fler än 8 000 försäljningsställen erbjuder butiker ett helhetskoncept som inkluderar produkter, inredning samt tillhörande butiks- och logistiktjänster. Candykings koncept och varumärken inom konfektyr är Candyking, Karamellkungen och Candyking Favourites. Candyking är även en ledande lösviktsaktör inom natursnacks i Sverige och Finland under varumärket Parrot’s.

För ytterligare information, v g kontakta:

- Dani Evanoff, 073-503 97 97

- Jan Ohlsson, 070-515 69 15

Citat

Det är med stor respekt och ödmjukhet jag nu tar över stafettpinnen för att tillsammans med mina medarbetare bygga ett mästarföretag av Candyking. Ett bolag som ska bli en ledande aktör inom snabbrörliga konsumentvaror.
Dani Evanoff
Dani Evanoff har drivet som krävs för att ta Candyking vidare i en hårt konkurrensutsatt marknad. Vi önskar Dani och hans medarbetare ett stort lycka till på deras fortsatta resa tillsammans
Jan Ohlsson