Godisburkarna riskerar att stå tomma i påsk

Försäljningen av årets påskgodis är i full gång men Karamellkungens godisanalytiker räknar nu med att landets godisställ kommer stå tomma redan vid lunch på skärtorsdagen. De konsumenter som vill säkra sina påskägg uppmanas att skynda sig till närmsta butik för att handla sitt godis.

Anledningen till godisbristen är att det kinesiska företaget Pra Lin har köpt upp enorma mängder svenskt lösgodis.

”För svenskarna är detta givetvis surt och segt på samma gång. Efterfrågan på vårt svenska lösgodis har fullkomligt exploderat i Kina den senaste tiden”, säger Per Sika godisanalytiker på Karamellkungen.

Karamellkungen gör nu allt för att säkra godis för så många som möjligt. Från och med torsdag kommer 1000 godiscyklar att rulla runt i de områden som statistiskt sett har högst konsumtion av lösgodis.

”På detta sätt säkerställer vi påskgodis för de allra största godisgrisarna”, säger Per Sika.

För mer information, kontakta:
Per Sika, Godisanalytiker, +46 (0)8 795 03 00

Candyking grundades 1984 och är den ledande aktören inom lösviktsgodis i Norden, Storbritannien, Irland och Polen samt är verksam i andra exportmarknader. Candyking som idag finns på fler än 10 000 försäljningsställen erbjuder butiker ett helhetskoncept som inkluderar produkter, inredning samt tillhörande butiks- och logistiktjänster. Candykings koncept och varumärken inom konfektyr är Candyking, Karamellkungen, Premiyum och Candyking Favourites. Candyking är även den ledande lösviktsaktören inom natursnacks i Sverige och Finland under varumärket Parrot’s. Bolaget hade cirka 1 000 medarbetare och omsatte cirka 1,8 miljarder kronor 2013. Mer information finns tillgänglig på www.candyking.com.