Kvartalsrapport april-juni 2015

Andra kvartalet

• Volymen minskade med 34,2 % i det andra kvartalet, främst förklarat av att påsken inföll i det andra kvartalet föregående år medan den i år inföll i det första samt förlusten av Coop affären på den svenska marknaden
  • Nettoomsättningen minskade med 28,2 % till 330,3 Mkr (460,0). Justerat för förändrade valutakurser uppgick minskningen till 30,0 %
  • Rörelseresultatet uppgick till -5,3 Mkr (19,3), en minskning som främst förklaras av Påskeffekten men även förlusten av Coop i Sverige.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade till 35.3 Mkr (26.2).

Första sex månaderna

• Volymen minskade med 22,0% under de första sex månaderna som ett resultat av förlorad marknadsandel i Sverige och Finland. Volymen utvecklades starkt positivt i Norge och Danmark.
  • Nettoomsättningen minskade med 16.2% till 758.5 Mkr (904.7). Justerat för förändrade valutakurser uppgick minskningen till 18,9%.
  • Rörelseresultatet minskade till 8.5 Mkr (18.7), främst drivet av förlorad marknadsandelar i Sverige och Finland.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till Mkr 12.4 (-60).

”Candyking har en tuff utmaning på den hårt konkurrensutsatta svenska marknaden, samtidigt som vi har en positiv utveckling på våra större internationella marknader. Efter en period av kostnadsneddragningar och genomförda prisökningar för att motverka den svaga svenska kronan ligger fokus i Sverige nu främst på att vinna marknadsandel med ett bredare kunderbjudande.”, säger Fredrik von Oelreich, VD och koncernchef på Candyking.

Informationen lämnades för offentliggörande den 28 augusti 2015, kl. 08.00.

Candyking grundades 1984 och är den ledande aktören inom lösviktsgodis i Norden, Storbritannien och Irland samt har verksamhet i Polen. Candyking som idag finns på
fler än
9 000 försäljningsställen erbjuder butiker ett helhetskoncept som inkluderar produkter, inredning samt tillhörande butiks- och logistiktjänster. Candykings koncept och varumärken inom konfektyr är Candyking, Karamellkungen och Candyking Favourites. Candyking är även en ledande lösviktsaktör inom natursnacks i Sverige och Finland under varumärket Parrot’s. Bolaget omsatte cirka 1,8 miljarder kronor 2014. Mer information finns tillgänglig på www.candyking.com.