Kvartalsrapport januari - mars 2014

Stark tillväxt på utvecklingsmarknader

Första kvartalet

• Volymen minskade med 10,2 % i det första kvartalet, förklarat av att påsken i år inföll i det andra kvartalet medan den förra året inföll i det första kvartalet. Exkluderat de marknader som påverkas av påsken (Sverige och Norge) ökade volymen med 27,8%
  • Nettoomsättningen minskade med 10,1 % till 444,4 Mkr (494,5). Justerat för förändrade valutakurser uppgick minskningen till 10,5 %
  •  Det underliggande rörelseresultatet uppgick till 9,9 Mkr (42,4), en minskning som i huvudsak förklaras av förskjutningen av påsken
  • Kvartalet påverkades negativt av ökade kostnader för inköpta varor, främst drivet av valutakursrörelser

VD-kommentar
”Påsken är vår viktigaste försäljningsperiod på huvudmarknaderna Sverige och Norge och inföll i år i det andra kvartalet, vilket gör jämförelsen med föregående år svår. Det är glädjande att se en positiv trend i våra utvecklingsmarknader Polen, Danmark och Storbritannien, där nya kunder och kampanjer har varit de huvudsakliga orsakerna till en stark tillväxt. En försvagad SEK och NOK kurs har påverkat resultatet negativt då inköp till stor del sker i Euro-zonen. Vi har aviserat prisökningar till våra kunder för att kompensera för de ökade kostnaderna för inköpta varor.”, säger Fredrik von Oelreich, VD och koncernchef på Candyking.

För mer information, vänligen kontakta:
Johan Lindgren, Group CFO & VP Business Support, +46 (0)8 795 03 00

Informationen lämnades för offentliggörande den 28 maj 2014, kl. 13.00.

Candyking grundades 1984 och är den ledande aktören inom lösviktsgodis i Norden, Storbritannien och Irland samt har verksamhet i Polen. Candyking som idag finns på fler än
10 000 försäljningsställen erbjuder butiker ett helhetskoncept som inkluderar produkter, inredning samt tillhörande butiks- och logistiktjänster. Candykings koncept och varumärken inom konfektyr är Candyking, Karamellkungen, Premiyum och Candyking Favourites. Candyking är även den ledande lösviktsaktören inom natursnacks i Sverige och Finland under varumärket Parrot’s. Bolaget hade cirka 1 000 medarbetare och omsatte cirka 1,8 miljarder kronor 2013. Mer information finns tillgänglig på
www.candyking.com.

Taggar: